Spoločnosť Euro NCAP čiastočne financovaná aj „európskymi“ peniazmi z Bruselu začala s hodnotením Green NCAP, v rámci ktorého si na jednotlivých autách všíma emisie vypúšťané počas prevádzky. Aby boli pri všetkých hodnoteniach podmienky rovnaké, testy sa realizujú v premávke aj v laboratóriách. Hodnotia sa pritom emisie studeného aj teplého motora. Na základe presne stanovených kritérií a meraní potom auto dostane tzv. Index čistoty vyjadrený číselnou známkou od 1 do 10 (čím vyššie číslo, tým je vozidlo ekologickejšie). V reálnej premávke Green NCAP sleduje efektivitu auta. Tu naftové motory už z princípu fungovania fyziky na elektromotory nedosiahnu, na druhej strane bude čoskoro súčasťou hodnotenia Green NCAP aj vplyv výroby auta na ekológiu, čo by mohlo znamenať pre elektromobily problém. Momentálne sa však pripravujú hodnotiace kritériá tejto kategórie, ako to teda bude vyzerať v praxi, uvidíme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri reálnom hodnotení sa však stalo niečo, z čoho boli všetci propagátori elektromobility poriadne zaskočení. Najmä tí, ktorí lámali palicu nad naftovými motormi a vyhlasovali ich za najväčšie zlo pre planétu Zem. Naftový Mercedes-Benz C220d 4Matic totiž dosiahol Index čistoty s hodnotou 10, teda plný počet. Rovnako ako elektrické BMW i3 a Nissan Leaf.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Výsledok Mercedesu nie je náhodný. Nie je žiadnym tajomstvom, že  Mercedes-Benz C 220d dosiahol excelentné výsledky aj pri testoch spoločnosti ADAC, ktoré hodnotili emisie áut v reálnej premávke. Tie mimochodom preukázali, že moderný naftový motor vybavený systémom katalytickej redukcie SCR poslednej generácie (vstrekovanie AdBlue) vypúšťa v reálnej premávke dokonca podstatne menej oxidov dusíka, než vyžaduje aktuálna emisná norma Euro 6d-Temp. Produkcia oxidov dusíka spomínaného Mercedesu sa dokonca blížila nule.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ako sa ukazuje, spaľovacie motory v sebe majú ešte neobjavený potenciál, ktorý ich dokáže urobiť ešte  „čistejšími“, než sú dnes. Nekompromisná európska legislatíva umelo „otočená“ v prospech elektromobilov je však nezvratná a v budúcnosti už konvenčným motorom nedáva šancu. Kvalitné spaľovacie motory by však masívny nástup drahých elektromobilov mohli aspoň spomaliť a vytvoriť alternatívu na trhu.