Euro NCAP rozdeľuje autá pri testoch do kategórií. Nie však podľa bežného radenia do strednej, vyššej strednej triedy a podobne. V ich hierarchii vybrali najlepších zástupcov, ktorí získali najlepšie celkové hodnotenie. Celkovo je v rozdeľovníku 11 kategórií. Pre objektívnosť však vynecháme kategórie s minimom testovaných typov. Byť prvý tam, kde som sám, predsa nie je žiaden úspech.

Medzi najbezpečnejšie autá za rok 2017 sa podľa Euro NCAP prekvapivo dostali až 3 Volkswageny.

Kategórie, ktoré do úvahy nezoberieme sú „Business and Family Van“ (posledné testy z roku 2015), „Large Family Car“ (len 2 testované autá), „Large MPV“ (posledné testy z roku 2015), „Pick-up“ (len 1 testované auto), a „Roadster“ (testovaný len Mustang). Zdalo by sa, že v EuroNCAP to flákali, keď v až 5 kategóriách z 11 dovedna nič netestovali. Opak je však pravdou. V roku 2017 otestovalo Euro NCAP najviac áut v histórii, takmer 70.

Executive

V kategórii „Executive“ mal za minulý rok najlepšie výsledky VW Arteon. Ten získal za ochranu dospelých 96 %, za ochranu detí 85 %, za ochranu chodcov 85 % a za asistenčné systémy 82 %. V tejto kategórii predbehol dokonca Volvo S90 alebo V90!

Large Off-Road

Druhú kategóriu „Large Off-Road“ ovládlo Volvo s novinkou XC60. Tá dosiahla za ochranu dospelých 98 % - najlepšie hodnotenie za celý minulý rok. Za ochranu detí 87 %, za ochranu chodcov 76 % a za asistenčné systémy 95 %. S miernym nadhľadom sa dá povedať, že ide o „najbezpečnejšie“ vozidlo, ktoré za celý minulý rok testovali a aktuálne aj najbezpečnejšie auto na svete, keďže EuroNCAP priebežne každé zhruba dva roky sprísňuje nároky.

Small Off-road

Malý off-road vyhrala novinka od VW, automobil T Roc. Za ochranu dospelých získal 96 %, za ochranu detí 87 %, za ochranu chodcov 79 % a za asistenčné systémy 71 %. Napríklad v hodnotení ochrany dospelých ho predbehlo Mitsubishi Eclipse Cross s 97 %, celkový výsledok bol však mierne slabší.

Supermini

Kategóriu „Supermini“ vyhral tretí Volkswagen, tentokrát Polo. Aj v tejto kategórii vidieť jednoznačné zlepšenie vo výsledkoch, veď malé Polo získalo za ochranu dospelých 96 %, za ochranu detí 85 %, za ochranu chodcov 76 % a za asistenčné systémy 59 %.

Small MPV

Predposlednú kategóriu „Small MPV“ vyhral ďalší „Nemec“, tentoraz z Rüsselheimu. Opel Crossland X získal za ochranu dospelých 85 %, za ochranu detí 84 %, za ochranu chodcov 62 % a za asistenčné systémy 57 %. Veľkým konkurentom bol iste Citroen C3 Aircross, ktorý celkový priemer výsledkov dosiahol lepší, ale asi zavážil lepší výsledok v ochrane detí u Crosslanu ako lepší výsledok v asistenčných systémoch u Citroenu.

Small Family Car

Posledná kategória „Small Family Car“ bola doslova nabitá novinkami. Víťazom je dvojica Subaru Impreza a XV. Obe dosiahli rovnaké výsledky v ochrane dospelých (94 %), v ochrane detí (89 %) a za asistenčné systémy (68 %). Za ochranu chodcov získala Impreza 82 % a XV 84 %.