Peugeot 205 GTI

S pokojným svedomím môžem tvrdiť, že 80. roky ovládli francúzske hothatche. Napriek tomu, ostatné značky sa nedali zahanbiť.

Keď sa povie hothatch a 80. roky, ako prvý mi príde na um Peugeot 205 GTI, svätý grál obdobia. Inžinieri postavili neskutočne zábavný a schopný celok. Vyrábali ho od r. 1984 -1994. Podvozok bol hravý a neodpustil žiadnu jazdeckú chybu. Pretáčavosť ku starým Francúzom jednoducho patrí. Aj preto bol tak zábavný.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Pod kapotou naordinovali motory s objemom 1,6 l 8V a 1,9 l 8V. Jednašestka sa vytáčala jedna báseň, so 115 koňmi poskytovala 885 kg krabici odpovedajúcu dynamiku. Na stovku zrýchlil 205 GTI za 8,7 s. Prvé exempláre boli 105-koňové, 10 k naviac pridali v roku 1986. Neskôr prišiel motor 1,9 l. Dosahoval 130 koní (výkon sa líšil v závislosti od nastavenia) a zrýchlenie bolo o sekundu lepšie ako pri 1,6. Upaľoval 200 km/h. Niektorí preferujú točivejšiu jednašestku, iní spodovejšiu jednadeviatku. Tak či onak, napriek pochabej kvalite spracovania auta ako celku ho mnohí považujú za najlepší hothatch všetkých čias. Peugeot vyrobil 330-tisíc kusov. Ak jeden máte, držte sa ho ako kliešťa. V budúcnosti vám môže zaplatiť „barák v Praze“. 

Volkswagen Golf GTI Mk2

najlepšie hothatche

Aká by to bola skupina hothatchov bez určitej generácie Golfu GTI? Pokračovateľ zakladateľa rodu nenechal nič na náhodu a predviedol sa v evolučnom šate. Oproti vyššie spomenutým konkurentom pôsobil najdospelejším dojmom a bol aj najväčší. S kvalitou spracovania Golfu sa francúzski konkurenti nemohli porovnávať. 

Na trh prišiel v r. 1983 s motorom 1,8 l 8V  z Golfu GTI Mk1 a 114 koňmi. Agregát to bol skvelý, avšak ťažšiu karosériu „dvojky“ (960 kg) tiahlo vpred rovnaké stádo koní. Rok 1986 priniesol točivý 141-koňový 1,8 l 16V a o radosť bolo postarané. Zrýchlenie na stovku za 7,9 s a maximálka 208 km/h hovoria za všetko. Nechýba vyladený podvozok a hravosť, aj keď Peugeot a jeho pretáčavý zadok napodobniť nevie. Jeho mottom je celkové vyváženie, ľahkosť a veľmi nízka miera nedotáčavosti. Golf mal dokonca kotúčové brzdy na všetkých 4 kolesách. Odporúčam priložené video, Tiff Needell z Fifth Gear ukazuje vyváženosť a delikátnu prácu podvozku Golfu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Renault 5 GT Turbo

Ďalším zástupcom francúzskej školy je model 5 GT Turbo od značky s diamantom v znaku. Predstavili ho v r.1985. Na rozdiel od Peugeotu a Golfu mal osemventilový motor Cléon s objemom 1,4 l (117 - 122 koní) s históriou siahajúcou do 60. rokov. Pomáhalo mu Garret T2 turbo! Kvôli tomu pôsobil a aj pôsobí exotickejšie a poskytoval väčší potenciál pre úpravy ako "nefúkaní" konkurenti.

Motor bol ozaj výnimočný a oproti atmosférickým konkurentom ponúkal extra údernosť. Len o ňom to nebolo, podvozok v Renaulte kompletne prekopali a vyladili. Pri hmotnosti 850 kg a turbomotore išlo o malú mrchu, ale šasi to zvládalo s bravúrou. Oproti Peugeotu pôsobilo dospelejším dojmom. A pozrite sa na ten úžasný športový volant! V dobových hothatchoch nevídaný. Najcennejšie sú kusy po facelifte v r. 1987. Motor prepracovali, dostal 5 koní k dobru, vodou chladené turbo a točil o 500 ot/min viac. Spolu s ešte lepším podvozkom získal Renault 5 GT Turbo status jedného z naj hothatchov 80. rokov. Ceny sa približujú veľmi blízko Peugeotu 205 GTI.

V ďalšej časti pripomeniem menej známe, ale o to viac exotické modely.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Zdroj: evo, classics, topgear, autoexpress,