Rýchlostné rekordy sú vždy fascinujúce. Najmä v motorizme. Symbolizujú totiž prekonávanie hraníc a korunujú ľudské úsilie. O to fascinujúcejší je rýchlostný rekord, ktorý pokoril stroj, ktorý si bežne s rýchlosťou vôbec nespájame. predstavu o ťahačoch iba ako o pracovných strojoch už desaťročia prekonáva okruhový šampionát, v ktorom si to vodiči týchto mohutných strojov rozdávajú koleso na koleso. Aký rýchly môže ťahač byť?

Ťahač Volvo s prezývkou Iron Knight poháňa 13 litrový, dízlový 6-valec so štyrmi turbami a brutálnymi parametrami 2 400 koní a 6 000 Nm. Monštrum s hmotnosťou 4,5 tony dokáže vystreliť z 0 na 100 km/h za 4,6 s.

Ťahač, o ktorom je reč, postavili s jedným cieľom. Prekonať svetový rekord pre ťahač na 1 000 m s pevným štartom. Doterajší rekord mal hodnotu 21,596 sekúnd a v roku 2012 ho stanovil Boije Ovebrink, bývalý šampión európskych okruhových majstrovstiev ťahačov. Rovnaký muž sa posadil za volant aj tentokrát. Ťahač bol však úplne iný. Postavilo ho Volvo a dostal názov Iron Knight - Železný rytier. Špeciál váži 4,5 tony, čo je o tonu menej ako mal predchádzajúci najrýchlejší ťahač v tejto disciplíne, mimochodom rovnakej značky. Na pohon železného rytiera slúži upravený 6-valcový dízlový motor série D13 s objemom 13 litrov. Aby ponúkol čo najviac výkonu, dostal 4 turbá a výsledok skutočne stojí za to. Jeho maximálny výkon je ohromných 2 400 koní, čo je 1 790 kW. Priamo dychberúca je však hodnota maximálneho krútiaceho momentu 6 000 Nm. Táto sila prúdi na zadné kolesá cez dvojspojkovú prevodovku I-Shift Dual Clutch, ktorú podľa predstaviteľov Volva nebolo treba upravovať.

13 litrový 6 valec tohto ťahača ponúka až 2 400 k a 6 000 Nm!

Takto nadupaný ťahač zvládne aj napriek 4,5 tonám a veľkej čelnej ploche zrýchliť z 0 na 100 km/h za neskutočných 4,6 s. Iba pre porovnanie, približne o tri tony ľahší VW Golf R to s dvojspojkovou prevodovkou zvládne za 4,9 s. Rekordný ťahač sa pritom dokáže rozbehnúť až na 276 km/h. Nič z toho však nebolo podstatné. Cieľom celého tímu totiž bolo pripraviť auto, ktoré dokáže prekonať rekord na 1 000 m s pevným štartom podľa pravidiel FIA. To znamená, že Boije Ovebrink musel behom hodiny s ťahačom prejsť kilometrovú trať tam aj späť a priemer týchto dvoch časov musel byť lepší ako spomínaných 21,596 s. To sa nakoniec podarilo a Overbrink zlomil hneď dva rekordy. Na 1 000 m s pevným štartom s časom 21,290, čo znamená priemernú rýchlosť 169,093 km/h a na 500 m s pevným štartom, časom 13,710 s a priemernou rýchlosťou 96,530 km/h.

Pnuematiky pre najrýchlejší ťahač sveta vychádzajú z okruhových pretekov a dodala ich firma Goodyear

Stroje stvorené pre rýchlostné rekordy sa väčšinou nezaobídu bez špeciálnych pneumatík, ktoré ich dokážu udržať na trati a preniesť ohromný výkon. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Keďže ťahače bežne nedosahujú rýchlosti okolo 280 km/h, musela pre Železného rytiera firma Goodyear vyrobiť pneumatiky, ktoré to zvládnu. Vďaka dlhoročným skúsenostiam z okruhových majstrovstiev Európy (FIA European Truck Racing Championship) to však nebol až taký problém. Pneumatiky pre 2 400 koňový ťahač majú rozmer 315/70 R22.5 vpredu a 495/45 R22.5 vzadu. Majú štandardnú kostru, ktorú firma používa aj pre bežné pneumatiky. Líšia sa však zmesou a dezénom behúňa, ktoré vychádzajú z motoršportu.

Zdroj: Volvo Trucks