Porsche 911 debutovalo v 60. rokoch 20. storočia a odvtedy sa drží na špičke automobilového sveta. Najslávnejšie športové auto - za také sa považuje dlhodobo a tento status si zaslúžilo vďaka kombinácií prvotriednej kvality, absolútnej unikátnosti designu a nikdy neutíchajúcej popularite. Toto je jeho príbeh a 10 doposiaľ najprepracovanejších modelov tejto značky.

Porsche 911 bolo hneď po vzácnej 356-ke druhým modelom Stuttgartskej automobilky Porsche AG. Navrhol ho Ferdinand „Butzi“ Porsche na konci 50. rokov a predstavili ho v roku 1963 na Motor Show vo Frankfurte. Originálne ho označili ako 901. Nulku v strede trojciferného označenia svojich áut si však registroval Peugeot a registroval si rovno všetky možné kombinácie. Porsche bolo preto nútené zmeniť číselné označenie najnovšieho modelu na 911.

Toto je 10 doposiaľ najprepracovanejších modelov 911.

Ako hovoria samotní výrobcovia, Porsche 911 je jediné super auto na každý deň, ale nie je každodenným autom. Svojím plochým 6-valcovým motorom pod zadnou nápravou lámalo zákony fyziky, podľa ktorých je najlepším miestom pre motor predná alebo stredná časť auta. Ani z technického hľadiska vycibrenejšia a lepšia 928-čka nedokázala nahradiť charizmu, ktorou zaujala 911-ka. Možno to bude práve ikonický vzhľad a tvar, ktorý zaručil vozu toľko slávy a vernosti.
 

Medzinárodná anketa o Auto storočia z roku 1999 umiestnila Porsche 911 na piate miesto. Ako jediné auto z tejto päťky sa reálne vyrába aj v súčasnosti. Štvorku VW Beetle napríklad prestali vyrábať v roku 2003. Počas 53-ročnej histórie vyprodukovalo Porsche veľa rozličných 911 modelov. Týchto 10 je považovaných za absolútne špičky. Keby ste mali možnosť vyhrať Porsche, ktoré z nich by ste si vybrali?

Porsche 1967 911 S

Model 911 S predstavili v roku 1967. Aj napriek tomu, že auto nebolo navrhnuté ako špeciálna športová séria, malo viac športového „drivu“ ako akékoľvek priemerné auto svojej éry. Bol to prvý model s ikonickými zliatinovými diskami značky Fuchs.

Porsche 1967 911 R

Absolútny unikát, v roku 1967 ich zostrojili iba 23. Vyrobené z ultraľahkého sklolaminátu a o 50 koní rýchlejšie ako 911 S. Dočkalo sa zmodernizovanej vizáže v roku 2016.

Porsche 1973 911 Carrera RS

V 70. rokoch znamenal pojem 911 Carrera niečo neobyčajné. RS-ko bolo ľahšie a výkonnejšie ako všetky 911-ky vtedajšej éry. Stále sa považuje za vrchol klasických modelov 911. 

Porsche 1975 930 Turbo

Táto mašina si pripísala prezývku „widow maker“ – výrobca vdov. Za čiernym humorom sa skrývalo 260 koní, 3-litrový šesťvalec a najmä sklon k pretáčaniu, bez ktorého by Turbo nebolo Turbom. 

Porsche 1992 964 Carrera RS

Slávna 911 z roku 1963 sa dočkala svojej väčšej revízie až o 26 rokov neskôr. Model 964 uzrel svetlo motorového sveta v roku 1989. O tri roky na to sa Porsche vrátilo k svojmu ikonickému RennSport (RS). Americkí fanúšikovia si museli chvíľku počkať, ale trpezlivosť im o onedlho priniesla špeciálny model RS America. 

Porsche 1995 993 GT2

Jeden z najšialenejších výtvorov Stuttgardského Porsche AG. Vyrobených bolo len 57 kusov, jeden z nich ste si mohli kúpiť za 2,4 milióna dolárov. Pod kapotou sa skrýval 6 valcový motor s dvojitým turbom a podvozok so zadným pohonom.  

Porsche 2004 996 GT3 RS

Bola to práve generácia 996, ktorá dala svetu vôbec prvé GT3 RS. Jedno z najlepších športových áut všetkých čias.

Porsche 2011 997 GT2 RS

Výkonný športový voz ponúka turbodúchadlo a 620 koní na zadných kolesách. Do predstavenia novej GT2 RS v roku 2016 sa považovalo za najdokonalejšiu športovú 911-ku vôbec. 

Porsche 2012 997 GT3 RS 4.0

Je posledným autom svojho typu vybaveným manuálnou prevodovkou. Zároveň je posledným mohykánom s legendárnym Mezger motorom, ktorého varianty povyhrávali niekoľko pretekárskych závodov. 

Porsche 2016 991 R

Dvojitú spojku nájdete len v posledných Porsche generáciách 911 GT3 a GT3 RS. Na otázku prečo odpovedal Porsche vytvorením moderného modelu 911 R s motorom RS a šesť rýchlostným manuálom.