Čím máte vyššie vzdelanie, tým je pravdepodobnosť, že umriete pri dopravnej nehode, nižšia. Tvrdí to americký výskum, na ktorom spolupracovali Sam Harper, Thomas J. Charters a Erin Strumpf. Američania sledovali vývoj úmrtnosti na cestách a prišli na to, že pri ľuďoch, ktorí nedokončili strednú, počet nehôd s tragickým následkom rastie. Pritom pri pohľade na celú krajinu úmrtnosť medziročne klesá.

 

Znamená to, že vysokoškolský diplom vás spraví lepším vodičom? To ťažko. Podľa autorov sa musíme pozrieť na štatistiku z iného pohľadu.

Kým počet áut na cestách neustále rastie, počet smrteľných nehôd ubúda. Najväčší prínos v tejto oblasti má rastúca bezpečnosť moderných áut. Od počiatku 90. rokov až dodnes ušli automobilky obrovskú cestu v zlepšovaní bezpečnosti automobilov. Dotýka sa však zlepšovanie bezpečnosti všetkých ľudí rovnako? Najväčší pokles úmrtí na cestách zaznamenali v skupine ľudí s dokončenou vysokou školou. Hneď za nimi nasledujú ľudia, ktorí študovali na vysokej škole. Progres zaznamenali výskumníci aj pri skupine so stredoškolským vzdelaním. Naopak ľudia s nižším, než stredoškolským vzdelaním umierali na cestách častejšie.

 

Znamená to, že vysokoškolský diplom vás spraví lepším vodičom? To ťažko. Podľa autorov sa musíme pozrieť na štatistiku z iného pohľadu. Ľudia bez vzdelania zarábajú menej, to znamená, že si nemôžu dovoliť moderné bezpečné autá. Častokrát majú staré autá so slabými výsledkami v nárazových testoch. Lacné autá však nie sú jediným dôvodom, prečo umierajú nevzdelaní ľudia častejšie. Na cestách sa okrem vodičov a cestujúcich pohybujú aj cyklisti a chodci. V chudobných amerických štvrtiach častokrát nenájdete ani len prechody pre chodcov. Podobne je to aj so zdravotnou starostlivosťou. Slabo zarábajúci ľudia mnohokrát nemajú financie na zdravotné poistenie. V chudobných oblastiach je aj menej nemocníc, ktoré navyše zaostávajú kvalitou.


Štatistika naopak nedokázala väčšie odchýlky medzi skupinami v používaní bezpečnostného pásu alebo v jazde pod vplyvom alkoholu.

 

Počet úmrtí jednotlivých skupín na 100 miliónov míľ.

Vedci porovnali úmrtnosť jednotlivých skupín na základe precestovanej vzdialenosti (autom, autobusom, na bicykli, ale aj pešo). Graf zobrazuje počet úmrtí v jednotlivej skupine na 100 miliónov míľ. Výsledky hovoria o tom, že v roku 1995 zomierali ľudia bez vzdelania na cestách 2,5 násobne viac ako ľudia s vysokou školu. V roku 2010 sa však pomer zväčšil na číslo 4,3.  

 

Zdroj: washingtonpost