Niekedy je za stratovou výrobou zlé rozhodnutie manažmentu, ktorý čaká, kedy sa výrobok uchytí na trhu, inokedy zasa obyčajná ľudská ješitnosť. V prvom prípade by sme mohli ako príklad použiť Smart ForTwo, ktorý v podstate začal boom malých áut do mesta, má síce pomerne slušné predaje, no náklady nedokázal pokryť a je v prvej trojke rebríčka. Ako druhý príklad - ľudskej ješitnosti - môžeme zasa spomenúť Volkswagen Phaeton, ktorý si doslova vydupal predseda koncernu VW Group Ferdinand Piëch. Volkswagen chcel týmto modelom vypáliť rybník konkurencii luxusných biznis sedanov, no medzi zákazníkmi sa neujal najmä kvôli renomé, ktoré mu chýbalo. Mať Volkswagen ako ekvivalent päťkového Baworáka, to veľa ľudí na zadok neposadilo. Napriek tomu sa vyrába doteraz.

Výsledky rebríčka, ktorí sa v problematike aspoň trochu orientujú, príliš neprekvapia. No tých, kto napríklad nevedia nič o pozadí vývoja a uvedenia napríklad Bugatti Veyron, to určite zaujme. Nie všetky autá sú ale stratové kvôli nedostatku záujmu alebo zlému dizajnu. Spomínaný Veyron koncern Volkswagen vyrába už od počiatku s tým, že na ňom budú stratoví. Slúži len ako výstavná sieň schopností automobilky a vec prestíže, pretože mať v portfóliu najrýchlejšie auto na svete môže mať len jeden výrobca. Naproti tomu VW Phaeton, ktorý je z pohľadu podnikového ekonóma úplná katastrofa, sa vyrába už od roku 2001! Zoznam najstratovejších áut za ostatných pätnásť rokov si pozrite nižšie.

Autocar.co.uk, Economist.com