Šialenstvo okolo batériových elektrických áut naberá znova na intenzite. S blížiacim sa termínom platnosti novej emisnej normy Euro 7 totiž zatrúbilo do boja veľa ekologických organizácií s často nezmyselnými požiadavkami a berú útokom všetko, čo používa spaľovací motor. Niekoľko ekologických asociácií v Nemecku vyzvalo nemecké automobilky, aby najneskôr do roku 2030 definitívne prestali s predajom áut poháňaných spaľovacími motormi. Výzva prichádza aj ako reakcia na vyhlásenie niekoľkých automobilových výrobcov, že predajom spaľovacích motorov budú naďalej financovať plynulý prechod na elektromobilitu a o žiadnom konkrétnom dátume konca predaja spaľovacích motorov zatiaľ neuvažujú. Pod paľbu kritiky sa pritom dostávajú aj hybridné autá. „SUV aj hybridné autá sú z hľadiska politiky v oblasti ochrany klímy chybou,“ tvrdí sa vo vyhlásení. Riešením vraj nie sú ani palivá z biomasy či vyvíjané syntetické palivá.

Po nás potopa

Jedna z najradikálnejších „ekologických“ organizácií Deutsche Umwelthilfe (DUH) tlačí na termín ukončenia predaja spaľovacích motorov ešte viac a nahlas požaduje rok 2025. Podľa DUH pochádza veľká časť emisií v ovzduší práve z automobilovej dopravy a treba s tým urýchlene niečo robiť. Ako tvrdí, bez ráznych krokov sa nikde nepohneme. Jürgen Resch, riaditeľ DUH, hovorí, že nemecké automobilky s prechodom na elektromobilitu váhali až príliš dlho. „Zatiaľ čo Volvo alebo GM ohlasujú koniec spaľovacích motorov, BMW, Daimler a VW sa naďalej spoliehajú len na fiktívne syntetické palivá. Majú pritom plnú podporu spolkového ministra dopravy Scheuera,“ rozhorčene konštatuje Resch. „Niektoré krajiny už stanovili dátum ukončenia predaja spaľovacích motorov a deväť krajín z EÚ už žiada Európsku komisiu, aby konečne stanovila záväzný konečný termín pre všetkých. Pre nemecké automobilky je to o 5 minút 12. Od roku 2025 už nemôžeme predávať žiadne spaľovacie motory – je to dôležité pre ochranu klímy aj pracovných miest v tomto dôležitom odvetví,“ pokračuje riaditeľ DUH.

Či sú tieto radikálne požiadavky podložené aj technickými analýzami, neviem, odborníci pritom pred podobnými populistickými vyhláseniami dvíhajú varovný prst. Čo by sa stalo po roku 2025, ak by sa predaj hybridných áut úplne zastavil? Koľko bude stáť priemerný elektromobil, aká bude dostupnosť elektromobilov, kde ich budú občania nabíjať, koľko bude stáť energia určená na nabíjanie elektromobilov, aký zdroj energie bude využívať armáda a záchranné či policajné zložky, koľko energie sa bude v roku 2025 reálne vyrábať z obnoviteľných zdrojov? Nielen tieto otázky zatiaľ zostávajú bez odpovedí. Koľko z tohto tlaku má ekologické a koľko ekonomicko-politické pozadie? Zdá sa, že nás čaká ťažké obdobie plné požiadaviek a vydierania. Európska komisia chce do konca roka 2021 definovať medzné hodnoty emisnej normy Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti od roku 2025. Vyradí spaľovacie motory úplne z hry? Uvidíme.

zdroj: DUH