Elektrická architektúra nie je iba o tom dostať napätie, napájať všetky zariadenia a prenášať signál. Je aj o rýchlosti prenosu dát. Dnešné autá prenášajú dáta rýchlosťou okolo 65 Mbit/s, no v budúcnosti to bude 1,5 Gbit/s.

Podľa Mary Gustanskej, viceprezidentky konštrukcie v Delphi Automotive, budú automobily už blízkej budúcnosti potrebovať výkonnejší elektrický systém. Dôvodov je niekoľko.

Prvým technológia autonómneho riadenia, ktorá v súčasnosti veľmi napreduje. Na svoje fungovanie však potrebuje kamery, radary, lidary a počítač. 

Konštruktéri prešli na 48V systém

Druhým sú komponenty motora ako vodná, či olejová pumpa, ktoré čoraz častejšie prechádzajú z mechanického na elektrický pohon v záujme znižovania spotreby. Dobrým príkladom je aj ľudovo povedané "elektrické turbo", čiže kompresor poháňaný elektromotorom, ako sme mohli vidieť napríklad v koncepte Audi RS5 TDI. Aj v ňom boli konštruktéri nútený prejsť na 48 V systém. No elektrický kompresor priniesol lepšiu odozvu na plyn tým, že eliminoval oneskorenie, teda takzvanú "turbo dieru".

Tretím dôvodom je čoraz populárnejšia hybridizácia. V záujme splnenia emisných noriem budú totiž automobilky čoraz viac nútené ponúkať a predávať hybridy. Ich elektrický pohon si spolu s ostatnými vymoženosťami vyžiada výkonnejší elektrický systém.

Nuž a posledným dôvodom je rozširovanie konektivity. Tá už v budúcnosti nebude znamenať iba spojenie auta s telefónom, či pripojenie na internet. Autá budú komunikovať medzi sebou, ale aj s infraštruktúrou, budovami, semaformi a podobne.

Audi RS5 TDI

Už koncept Audi RS5 TDI naznačil, že 48V elektrická sústava bude nutnosťou. Minimálne ak chcú výrobcovia použiť elektrický kompresor na prepĺňanie motora.

Nuž a koľko to bude stáť? Delphi už takýto elektrický systém má vyvinutý a na základe toho Gustanska odhaduje náklady na jeho implementáciu do nových áut na približne 1 100 € na vozidlo. Nie všetky elektrické zariadenia v autách však prejdú na 48V. Napríklad svetlá, rádio, elektrické okná, či zámky dverí zostanú pri napätí 12V. Autá so 48V systémom by navyše mali podľa Delphi využívať výkonný systém regeneratívneho brzdenia, ktorý by mal zužitkovať čo najviac energie pri brzdení.

Už na prelome storočí sa zdalo, že 12V elektrický systém v autách je na konci svojej využiteľnosti. Konštruktéri však prišli s výkonnejšími alternátormi a LED svetlami, ktoré znížili nároky na elektrický systém. Elektrifikácia, autonómne technológie a konektivita však znamenajú, že nastal čas na 48V sústavu. "Elektrická architektúra nie je iba o tom dostať napätie, napájať všetky zariadenia a prenášať signál. Je aj o rýchlosti prenosu dát," povedala Gustanska. Podľa nej dnešné autá prenášajú dáta rýchlosťou okolo 65 Mbit/s, no v budúcnosti to bude 1,5 Gbit/s.

Zdroj: autonews