1, NEvyraďujte do N počas jazdy


Dôvodom tohto kroku je snaha o šetrenia paliva. Áno, existujú situácie, kedy je vhodnejšie vyradiť a nechať auto „plachtiť“ na neutrále. Polemiku, či viac šetríte pri jazde dolu kopcom so zaradeným stupňom alebo neutrálom, teraz nechajme tak. Samotné vyraďovanie do neutrálu počas jazdy nespôsobuje problémy. Horšie je to už pri radení D. Zmenu režimu medzi P, R, N a D by sme mali vykonávať len počas úplného státia vozidla, inak mechanizmus prevodovky viac zaťažujete. Jednoducho počas jazdy sa s pákou nehrajte a nechajte ju v režime D (S). Niektoré automaty dnes vyraďujú v eko režime do neutrálu samé a využívajú plachtenie pre úsporu paliva. Tieto prevodovky sú na to ale dimenzované už od výroby.


2, NEraďte spiatočku pred úplným zastavením


Toto patrí medzi najbežnejšie chyby vodičov. Mylný názor je, že prevodovka sa s tým "nejako vyrovná". Áno, vyrovná, ale za cenu vyššieho opotrebenia, ktoré vedie k skoršiemu opotrebeniu brzdiacich pásov. Už pri prvom bode je uvedené, že zmenu režimov P, R, N a D treba robiť len počas státia.


3, NEraďte z N do D pri vysokých otáčkach


Niekto pri snahe o rýchly rozbeh dokáže vytočiť motor na neutrál a pri vysokých otáčkach preradí do D. Áno, kolesá možno prehrabnú a nasleduje rýchly štart, no brzdiaci pás a spojky dostanú poriadne zabrať.


Pokiaľ chcete rýchlo vyštartovať, existujú dva postupy. Ak máte v aute funkciu Launch Control, môžete ju aktivovať a užívať si poriadny odpich. No aj v takomto prípade dostane automat poriadne zabrať a vo väčšine návodov sa dočítate, že to máte robiť len občas.


Ďalšou možnosťou na rýchly rozjazd je použitie oboch nôh. Ľavou nohou podržíte brzdový pedál, pravou pritlačíte plynový pedál a potom uvoľníte brzdu. Zabrať dostane najmä hydrodynamický menič, ale pokiaľ to nebudete robiť často, nemal by to byť veľký problém.


4, NEvyraďujte do N pri státi na semafóre


Niektorí vodiči majú zlozvyk, že pri státi na križovatke vyradzujú do neutrálu. Pravdepodobne si tento postup zobrali z manuálnych prevodoviek, kde je správny. V prípade automatov je však nepotrebný, až škodlivý. Vyraďovanie do N alebo radenie P počas státia na semafore je úplne zbytočné. Pre mechaniku auta je šetrnejšie nechať auto v režime D. Áno, existuje tu mierny tlak turbíny, ale ten je omnoho menší ako pri bežnom rozjazde, keď zošliapnete plyn.


5, NEraďte P pred úplným zastavením


Radenie P pred úplným zastavením. Áno, už sme písali o tom, že zmenu režimov by ste mali vykonávať len počas státia. Radenie parkovacieho režimu P je však špecifické tým, že aktivuje parkovaciu západku, ktorá zabráni otáčaniu prevodovky a teda aj pohybu vozidla. Je logické, že pokiaľ tak vykonáte počas jazdy, na západku vytvoríte veľký tlak a tá sa môže zlomiť. Dobrou správou je, že moderné automaty to väčšinou už nedovolia. Z rovnakého dôvodu výrobcovia neodporúčajú nechávať auto v kopci stáť len v režime P. Malá západka nie je dimenzovaná na to aby držala ťažké auto v kopci. Na to slúži ručná brzda.


Ďalšie tipy, ako predĺžiť životnosť prevodovky. Pred dynamickou jazdou nechajte prevodovku (ako aj zvyšok auta) poriadne zahriať. Pokiaľ ťaháte prívesy, skráťte interval výmeny oleja. Ten by ste mali meniť každých 60 000 km pri nenáročnom využití! Ťahanie vozidla s automatom je za určitých podmienok možné. Platí tu pravidlo 50, 50. Teda maximálne na vzdialenosť 50 km a najvyššou rýchlosťou 50km/h. Ak totiž nepracuje motor, nefunguje ani olejové čerpadlo a prevodovka sa môže bez mazania poškodiť.


Ak budete automat používať citlivo a pravidelne sa oň starať, prežije zvyšok auta.


Zdroj: Engineering Explained

Vo videu nižšie vám vďaka expertíze odborníka na automobily a ich servisovanie Rasťa SZALAYa zo spoločnosti DOVOZY.SK prinášame podrobnejšie info o starostlivosti o automatické prevodovky.