Zo skúseností vyplýva, že v zime je dobré nosiť v aute zopár predmetov naviac. Štartovacie káble, snehové reťaze, lopatka a deka na zahriatie by mali byť v aute samozrejmosťou. Na dlhšie cesty si zbaľte dostatok jedla a pitia, uviaznutie v kolóne počas snehovej kalamity nemusí byť totiž výnimkou.

Základom pre vozidlo sú nepochybne kvalitné zimné pneumatiky na všetkých kolesách s dostatočnou hĺbkou dezénu najmenej 4 mm, aj keď zákon uvádza len 3 mm. Včasné prezutie zimných pneumatík sa odporúča po tom, ako priemerná denná teplota poklesne pod 7°C. Zimné pneumatiky majú oveľa lepšiu priľnavosť na klzkej vozovky a taktiež lepšie zaberajú pri rozjazde na snehu. Najväčšou devízou je výrazne kratšia brzdná dráha na snehu a ľade. „Pri rýchlosti 50 km/h zastavíte o 8 metrov skôr ako na letných pneumatikách v zime. A to môže rozhodnúť pri prípadnej nehodovej situácii,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový manažér AAA AUTO. Za zníženej viditeľnosti je dôležité aj osvetlenie vozidla. Len denné svietenie nepostačuje a na vozidle je potrebné zapnúť stretávacie svetlá.

Benzínový motor je v zime lepší

Autá s benzínovým pohonom si viac rozumejú so zimnými podmienkami. Napríklad benzín na rozdiel of nafty v zime nezamŕza. Benzínové motory sú v zime taktiež rýchlejšie zahriate na prevádzkovú teplotu. Autá s naftovým motorom sú na studené štarty extrémne citlivé, pri teplotách pod -10°C môžu začať problémy. Pokiaľ máte naftové auto a v nádrži máte ešte „letnú naftu“, tak do nej pridajte aditívum proti zamŕzaniu. Prípadne ju vyjazdite a natankujte „zimnú naftu“ s aditívami, ktorá je na čerpacích staniciach dostupná približne od polovice novembra. Ak auto používate aj v teplotách nižších ako – 20°C, tak má zmysel tankovať prémiovú naftu.

Batéria a nemrznúce kvapaliny

Akumulátor by mal byť na zimu tiež pripravený. Jeho dobitie prípadne výmena zabezpečí autu dostatok energie pri studených štartoch v nízkych teplotách. Pre prípad núdze noste so sebou štartovacie káble.

Bezpečnosť jazdy môže byť ovplyvnená aj dobrým výhľadom na vozovku a okolie. Pre nepriaznivé počasie sú ostrekovače a stierače používané oveľa častejšie než v iných mesiacoch. Gumičky stieračov je dobré vymeniť za nové, ak nám tie súčasné dosluhujú a zároveň doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov.

Je potreba myslieť i na chladiacu sústavu, tá by mala byť naplnená zmesou na minimálne -25°C.

Zámky, gumové tesnenia dverí a okien a karoséria

Je dobré so sebou nosiť špeciálny prípravok na rozmrazenie mechanizmu zámku, a to bez ohľadu na to, či má auto diaľkové ovládanie centrálneho zamykania alebo nie. Ak sa napríklad stane, že sa batéria cez noc vybije, ušetríte si dosť času. Ten nestratíte a zároveň uchránite svoje nervy, keď ošetríte gumové tesnenia dverí a okien špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu.

Nemali by ste zabúdať ani na ošetrenie laku karosérie vhodnou autokozmetikou, ktorá ho aspoň dočasne ochráni pred pôsobením posypovej soli. Bojujte proti nej i častejším umývaním auta, a to i napriek tomu, že sa to môže zdať ako vyhadzovanie peňazí. Soľ podporuje hrdzavenie a ak ju necháte pôsobiť na karosériu dlhé mesiace, môže sa stať, že vám auto na jar rozkvitne ako vaša záhradka. Pokiaľ môžete, auto garážujte v odvetrávaných a suchých priestoroch.


Zimná výbava, ktorá sa zíde

Zo skúseností vyplýva, že v zime je dobré nosiť v aute zopár predmetov naviac. Štartovacie káble, snehové reťaze, lopatka a deka na zahriatie by mali byť v aute samozrejmosťou. Na dlhšie cesty sa odporúča dostatok jedla a pitia, uviaznutie v kolóne počas snehovej kalamity nemusí byť výnimkou. Tiež nejazdite na rezervu. Môže sa vám totiž stať, že uviaznete v kolóne na dlhé hodiny. Vhod môže prísť aj nabíjačka k mobilnému telefónu.

Jazdite predvídavo

Odborníci odporúčajú pre bezpečnú jazdu v zimných podmienkach znížiť rýchlosť, rozbiehať sa plynule, nepridávať priveľa plynu naraz, dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami, brzdiť a zrýchľovať pozvoľna, aby ste minimalizovali riziko prekĺznutia kolies a šmyku. Samozrejmosťou by mala byť predvídavosť jazdných situácií a citlivosť ovládania vozidla.