Jaguar XJ skončil už takmer pred 2 rokmi, avšak vo veľkom sa hovorilo o jeho nástupcovi ako plne elektrifikovanom modeli. To sa však nestalo. A najbližšie obdobie ani nestane. V Jaguari zastavili vývoj, veľmi zaujímavé po tom, čo už jazdili po svete aj testovacie kúsky. Tým pádom Jaguar nemá a nebude mať niekoľko rokov zástupcu v luxusnej triede. Teda konkurencia pre také Audi A8, BMW 7 či Mercedes-Benz S ubudne. Pritom Jaguar mal v tejto triede zastúpenie veľmi dlho, je to jeho doménou, byť luxusný a pohodlný.

To sa však nateraz končí, Jaguar sa preorientuje na elektrické verzie a XJ už zrazu nie je v pláne. Ako sa teda jeho história začala? Čo bolo počas rokov k dispozícii a ako sa postupne dopracoval až k nezáujmu zákazníkov v poslednej generácii?

Series 1

Pôvodný Jaguar XJ vyrábali od roku 1968 až do 1992. Počas tohto obdobia však predstavili spolu 3 generácie, takzvané série. Tá prvá, ktorá prišla na trh v roku 1968, ponúkla 3 motory a k tomu tradičný dizajn Jaguaru. Dve predné okrúhle svetlá na každej strane, veľké chrómové nárazníky alebo tankovacie hrdlo nie zboku ale zvrchu karosérie vedľa batožinového otvoru. To všetko koncom 60-tych rokov zabralo, veď do roku 1973 predali takmer 100 tisíc kusov (za 5 rokov produkcie v luxusnej triede je to slušný počet aj na dnešnú dobu, nie to na koniec 60-tych a začiatok 70-tych rokov). O výbave je zbytočné písať, bol to Jaguar, teda príplatky boli rozsiahle od klimatizácie až po samosvorný diferenciál.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V ponuke boli radové 6-valcové motory so zdvihovým objemom 2,8 alebo 4,2 litra. Rovnako ako aj V12 s 5,3-litrovým zdvihovým objemom, všetky 3 motory mali karburátor a samozrejme poháňali len zadné kolesá. V prvých dvoch prípadoch cez 4-stupňovú manuálnu alebo 3-stupňovú automatickú prevodovku, v poslednom prípade bol sériovo 3-stupňový automat. Napríklad najslabšia verzia zrýchlila na 100 km/h za približne 11 sekúnd, čo je na dnešnú dobu hodnota slabých hatchbackov. Najslabšia 2,8 pritom mala len 104 kW (142 k), väčšia 4,2 ponúkala 133 kW (186 k) a V12 198 kW (269 k).

Series 2

V roku 1973 predstavili Sériu 2, k dispozícii ako sedan s krátkym a dlhým rázvorom, prípadne neskôr aj ako dvojdverové kupé. Motory zostali rovnaké, len 4,2-litrový šesťvalec časom zoslabol na 126 kW (172 k). V roku 1975 prišlo vstrekovanie pre veľkú V12 a tým sa zvýšil výkon na 211 kW (287 k). Základom sa stal tiež 3,4-litrový šesťvalec s 118 kW (161 k). Aj zo Série 2 vyrobili do roku 1979 dosť vozidiel, niečo nad 91 tisíc kusov je stále úspech.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Series 3

V 1979 prišla posledná evolúcia pôvodného XJ v podobe Série 3. Na jej omladení sa podieľalo oddelenie Pininfarina. Najväčší rozdiel bol v nárazníkoch s gumenými časťami a väčších zadných svetlách. Väčší šesťvalec posilnil na 151 kW (205 k), V12 mohol mať bez katalyzátora až 220 kW (299 k). Výroba sa skončila v 1986, avšak verzia V12 ako XJ12 prežila až do 1992, od roku 1989 už s katalyzátorom a zníženým výkonom na 194 kW (264 k). Celkovo zo všetkých 3 sérii vyrobili cez 404 tisíc kusov, čo je najviac, ako z ktorejkoľvek inej modelovej rady Jaguaru. V ďalšej časti pokračujeme pre mnohých dizajnovo nepodareným XJ40 a generáciami X300 a X308.

Zdroj foto: Jaguar

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov