Celulóza bola doteraz považovaná za hlavnú zložku papiera a bavlny. Po novom asi nájde široké uplatnenie v automobilovom a leteckom priemysle. 

Pred časom som predstavil ako možný kľúčový stavebný prvok bambus v článku Možno čoskoro príde auto vyrobené z bambusu. Dnes sa posuniem k celulóze. Vývojári a výrobcovia v Japonsku tvrdia, že komponenty vyrobené z celulózy vážia v priemere len pätinu, a pritom dokážu byť 5x pevnejšie. Neviete čo je celulóza? Ide o základný stavebný kameň rastlinných buniek, ktorý im zabezpečuje pevnosť.

Vedci z ďalekého východu tvrdia, že materiál z celulózy by sa v horizonte 10 rokov mohol stať reálnou alternatívou k oceli. Samozrejme, nič nie je jednoduché a nedá sa to dosiahnuť jedným lusknutím. Táto cesta bude ešte plná nástrah... 

Znižovanie hmotnosti áut bude v budúcnosti veľmi dôležité. Výrobcovia chcú zamiešať karty s elektromobilmi. Tam sú najdrahším a najťažším komponentom batérie. A práve dosiahnutím nižšej hmotnosti odbremenia batérie a usporia náklady.

„Odľahčovanie je neustály problém, s ktorým sa musíme vysporiadať,“ povedal Masanori Matsushiro, projektový manažér, ktorý dohliada na konštrukciu karosérií v Toyote. „Skôr, ako budeme svedkovia širšieho využitia nových, ľahších materiálov v masovej výrobe áut, musíme ešte vyriešiť vysoké výrobné náklady.“


Výskumníci z Kjótskej univerzity a významní dodávatelia dielov ako napr. spoločnosť Denso a spoločnosť DaikyoNishikawa Corp, pracujú s plastami obsahujúcimi nanovlákna celulózy. Tie vznikajú rozbitím vláken celulózy na stotiny mikrónov.


Nanovlákna celulózy sú používané v rade výrobkov. Za jej rozšírenie môže tzv. Kjótska technológia. Pomocou nej sú drevené vlákna chemický ošetrené a následne zapracované do plastu za súčasného rozbíjania do nanovlákien. „Toto je technológia s najnižšími nákladmi a najvyšším výkonom, a preto sa zameriavame na jej využitie v automobilovom a leteckom priemysle,“ povedal pre agentúru Reuters vedúci výskumu Hiroaki Yano, profesor z Kjótskej univerzity.

Univerzita v spolupráci s dodávateľmi automobilových dielov už teraz vyvíja prototyp auta s využitím celulózových nanovláken. Auto by malo byť dokončené  v r. 2020.

„Už teraz používame plasty ako náhradu za oceľ a dúfame, že nanovlákna z celulózy rozšíria možnosti smerujúce k tomuto cieľu“ povedal Yukihiko Ishino, hovorca Daikyo Nishikawa, ktorá dodáva komponenty pre Mazdu a Toyotu. 

Yano povedal, že sa pri celom výskume inšpiroval americkým nákladným lietadlom vyrobeným z dreva, za ktorým stal v 40. rokoch americký miliardár Howad Hughes. V tej dobe to bolo najväčšie lietadlo sveta. „Napadlo mi, že keď Howad Hughes dokázal nájsť spôsob, ako využiť drevo k stavbe najväčšieho lietadla, prečo by sme my nemohli použiť drevo k výrobe materiálov, ktoré by boli rovnako pevné ako oceľ." Momentálne výroba jedného kilogramu nanovlákna stojí 1000 jenov. Yano to chce do roku 2030 vyrábať za polovicu.