Mnohí si možno poviete, že toto viete aj bez toho, aby to musel dokazovať nejaký tím amerických vedcov. Život na cestách skrátka ukazuje pravú tvár všetkých nás a nezriedka to vyzerá naozaj tak, že vodiči luxusných a drahých áut prejavujú akúsi menšiu mieru tolerancie voči okoliu. Nie vždy je to však tak a hádzať všetkých do jedného vreca len preto, že jazdia na drahšom aute, nie je správne. Úprimne, ruku na srdce, nevideli ste už hlupáka aj v lacnom aute patriacom skôr na šrotovisko než na cesty? Ja áno, mám dokonca pocit, že častejšie, než v drahých autách. Vedecký tím z Nevadskej univerzity v Las Vegas však všetko poňal trochu serióznejšie a rozhodol sa pozrieť na vec objektívnejším spôsobom.

Zastavím? Nezastavím?

Výskumníci sa tentoraz zamerali na správanie vodičov na priechodoch pre chopdcov, práve to je totiž miesto, kde sa nálady, ochota a „výchova“ vodičov prejavujú vo zvýšenej miere. Samozrejme nešlo o veľkolepý projekt so stovkami adeptov, vzali len štyroch „skúšobných“ chodcov, ktorých poslali na priechod pre chodcov a sledovali správanie prechádzajúcich vodičov. Štvoricu „pokusných králikov“ však šikovne vytvorili z dvoch žien a dvoch mužov, dvaja boli bielej pleti, dvaja čiernej.

V Európe to bude asi podobné ako v USA, lacné Seicento vám na prechode možno zastaví skôr, než veľký Mercedes. Ale výnimky potvrdzujú pravidlo, často je totiž dôležitejšia mentálna vyspelosť vodiča, než cena a veľkosť jeho auta.

Černoch ti nevadí, ale na priechode mu nezastavíš

Zmonitorovali celkovo 461 situácií, keď by mali vodiči chodcovi na priechode zastaviť (skúšobní chodci neporušovali žiadne pravidlá, ani nevstupovali do cesty náhle, aby neohrozili seba ani vodičov). Podľa predpokladov na tom bola najlepšie biela žena, ktorej zastavilo 31 % vodičov, pri mužoch táto ochota klesla na 24 %. Všeobecne tiež vypozorovali, že chodci tmavšej pleti to majú na cestách v Las Vegas ťažšie. Zaujímavejší je však iný postreh, ochota zastaviť na priechode klesala s rastúcou cenou auta. Podľa výskumníkov totiž každý nárast ceny auta o 1000 USD predstavoval pokles pravdepodobnosti, že vodič zastaví, o 3 %. Ako presne k týmto číslam výskumníci došli, neviem, každopádne poukazujú na smutnú skutočnosť, že cena auta skutočne aspoň čiastočne predurčuje správanie jeho vodiča. „Obmedzená schopnosť vnímať pocity a myšlienky druhých v kombinácii s pocitom nadradenosti a narcizmu vedú k nedostatku empatie voči chodcom,“ konštatuje štúdia.

Ako by podobný výskum asi dopadol na Slovensku? Myslím si, že jeho závery by boli veľmi podobné. Omnoho radšej by som sa však radšej mýlil.

zdroj: Science Daily, Live Mint, Study Finds