Britská poisťovňa Warranty Wise svojím zákazníkom poskytuje službu, ktorá kryje nečakané servisné výdavky osobných áut. Na základe výstupných údajov teda vedia celkom presne určiť, ktoré auto zhltne nečakane najviac peňazí.   

Áno, každý špás niečo stojí. A auto nie je zďaleka výnimkou. Preto si pri kúpe a výbere auta treba veci riadne zvážiť a prepočítať. Nie, že si kúpite auto a na konci mesiaca Vám ostane v peňaženke sucho. Auto nestačí len tankovať, ale treba mu venovať určitú opateru. S niektorými výdavkami sa dá pri kúpe jazdenky počítať – rozvody, náplne, filtre a iné. Prinášame zoznam vytvorený britskou poisťovňou Warranty Wise. Tá klientom ponúka službu, ktorá zahŕňa krytie nečakaných servisných výdavkov. A je takmer v podstate jedno, čo sa pokazí. Či štartér, alternátor, alebo klimatizácia. Poisťovňa si tiež nastavila určité podmienky, aby neostala stratová. Auto nesmie byť staršie ako 12 rokov a nesmie najazdiť viac ako 120 000 míľ, čiže trochu menej ako 195 tkm – ešte dobre, že sa vo Veľkej Británii nestáčajú kilometre tak, ako u nás (i keď kto vie, takéto špekulácie sa mohli rozšíriť i tam). Na základe týchto poistných zmlúv potom môžu vzniknúť vhodné výstupy pre „dobrú“ štatistiku.

V tabuľke nie sú všetky značky. Je trochu scestné a zavadzajúce porovnávať rozličné kategórie áut. Nevieme totiž, z akých modelov jednotlivých značiek poisťovňa vychádzala. Pri kúpe luxusnejšieho, hoci staršieho auta, kupujúci zvyčajne počíta, že budú náhradné diely drahšie a práca zložitejšia, ako pri najrozšírenejších modeloch na trhu. Zaujímavý je preto vzťah medzi poistnou sumou a priemernými nákladmi, kde pekne vidno, pri ktorej značke sa také poistenie vyplatí najviac.

Sumy za nečakané opravy pri jednotlivých značkách  

Značka        Priemerné nečakané náklady    Vzťah medzi poistnou sumou a                     priemernými nákladmi
Porsche                          945€                          160%
Subaru                         925€                          310%
BMW                         845€                          405%
Audi                         750€                          268%
Land Rover                         730€                          186%
Mazda                         720€                          482%
Toyota                         695€                          506%
Hyundai                         675€                          469%
Volkswagen                         640€                          404%
Honda                         630€                          439%
Nissan                         610€                          345%
Suzuki                         500€                          389%
Ford                         490€                          360%
Peugeot                         475€                          394%
Priemer                         690€                          365,5%

Vezmime si teda príklad. Najlacnejšie poistné vychádza pri značke Peugeot. Konkrétne 103 libier, čo je podľa aktuálneho kurzového lístka 120 eur. Ale iba na pol roka. Za rok to máte teda 240 eur. Teraz si skúste otvoriť katalóg náhradných dielov. Ako vhodný príklad som vybral Peugeot 407 2,0 Hdi z prvých rokov výroby. Štartér Valeo vychádza na nejakých 220 eur. Áno, môžete argumentovať, že sa to dá repasovať za zlomkovú cenu. Tak poďme inde. Napríklad na vstrekovače. Raz natankujete zlú naftu a jeden vás vyjde na zhruba 300 eur. A teraz si predstavte, že ich musíte kúpiť 4. A to sa dostávate pomaly na štvrtinovú cenu auta. No a čo turbo? Filter pevných častíc a pod... Z tabuľkových údajov môžeme vyčítať, že reálne priemerné náklady za poistné obdobie činia sumu 475 eur, čo je približne 3,94 krát viac, ako vychádza jedna polročná splátka za poistenie. Vyplatí sa to, nemyslite? Ak by takéto niečo za rovnaké sumy masovo ponúkali i slovenské poisťovne, išli by ste do toho?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

U nás tieto produkty nie sú zatiaľ veľmi rozšírené. Podmienky jednej komerčnej poisťovne u nás sú takéto: 

  • vek auta maximálne do 6 rokov;
  • nájazd do 160 000 kilometrov;
  • autá s úplnou servisnou knihou, ktoré absolvovali všetky predpísané prehliadky / inšpekcie v autorizovanom servise
Aké autá môžu využiť pripoistenie poruchy auta?
 
autá do 6 rokov
autá do 160 000 najazdených kilometrov
autá s úplnou servisnou knihou, ktoré absolvovali všetky predpísané prehliadky / inšpekcie v autorizovanom serviseAké autá môžu využiť pripoistenie poruchy auta?
 
autá do 6 rokov
autá do 160 000 najazdených kilometrov
autá s úplnou servisnou knihou, ktoré absolvovali všetky predpísané prehliadky / inšpekcie v autorizovanom servise

A ešte jedná krátka otázka na záver. Ak by takéto niečo fungovalo i u nás za britských podmienok, myslíte si, že by jazdené autá boli v horšom stave, v akom sa u nás predávajú teraz? Žeby sa ľudia proste spoliehali len na krytie z poisťovne, a tak sa k tým autám i správali?

Zdroj: Warranty Wise