"V celej Európe vidíme v poslednom období stenčovanie ponuky kvalitných jazdených áut," potvrdzuje Jakub Šulta, generálny riaditeľ medzinárodného online trhoviska s jazdenými vozidlami Carvago.com. "Zákazníci si nechávajú svoje existujúce vozidlá dlhšie, pretože ich jednoducho nemôžu nahradiť novými, a najmä v prípade mladších jazdených vozidiel s nižším počtom najazdených kilometrov pozorujeme záujem ľudí, ktorí predtým uprednostňovali úplne nové vozidlá. To vo výsledku ženie ceny jazdených automobilov smerom nahor."

5 jazdeniek prinieslo majiteľom vysoké zhodnotenie

Mnoho ľudí a veľkých investorov investuje do kryptomien, najmä do populárneho bitcoinu ako do dlhodobého uchovávateľa hodnoty. Jeho hodnota sa v priebehu rokov mnohonásobne zvýšila. Veľa peňazí však môžete zarobiť aj kúpou auta, a to aj z druhej ruky. Nemusí ísť o najvzácnejšie investičné veterány, ako je napríklad Ferrari 250 GTO s číslom podvozku 4135 GT, ktoré pred niekoľkými rokmi zmenilo majiteľa za údajných 62 miliónov eur. Spoločnosť Carvago.com, ktorá sa špecializuje na autá mladšie ako 10 rokov s nájazdom do 160 000 kilometrov, vybrala zo svojej ponuky viac ako 700-tisíc preverených jazdených vozidiel päť neobvyklých modelov, ktoré sa s odstupom času ukazujú ako výhodná investícia.

"Určite netvrdíme, že tieto modely budú v rovnakej miere stúpať na cene aj v budúcnosti," upozorňuje Jakub Šulta. "Ceny zberateľských unikátov sa riadia trochu inými zákonmi ako zvyšok trhu. Naše analýzy však ukazujú, že celkový previs dopytu bude pokračovať aj počas celého roka 2022. Preto neodporúčame odkladať kúpu jazdeného vozidla v nádeji, že ceny začnú opäť klesať. Naopak, minimálne v najbližších mesiacoch budú rásť."

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ferrari 458 Speciale Aperta

Cena nového auta: 250 000 eur (2014)
Priemerná cena dnes: 703 000 eur
Zhodnotenie: 180 %

 
Výrobky továrne Maranello si zvyčajne dobre držia svoju cenu, najmä v prípade rôznych zberateľských edícií. A 458 Speciale takým kúskom rozhodne bol. Vyrobilo sa približne 3 000 kusov uzavretej verzie, ale spider s označením Aperta ("otvorený") je ešte vzácnejší. Ferrari vyrobilo len 499 exemplárov, z ktorých bolo len 450 s ľavostranným riadením. Koniec koncov, Enzo Ferrari hovorieval, že jeho automobilka vždy vyrobí o jedno auto menej, ako je dopyt. Aj bez pomoci preplňovania dosahoval 4,5-litrový motor V8 fantastický výkon 605 koní pri "motocyklových" 9 000 otáčkach. Aperta zrýchlila na 60 mph za tri sekundy a o 6,5 sekundy neskôr akcelerovala na 200 km/h, pričom maximálna rýchlosť je 320 km/h. 

Zhodnotenie 180 % je treba chápať ako orientačné. Do určitej miery to, samozrejme, platí pre všetkých päť vozidiel v tomto prehľade, ale Ferrari ponúka veľké možnosti prispôsobenia a väčšina zákazníkov minie podstatne viac, než je základná katalógová cena modelu, ktorý si kupujú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Lexus LFA

Cena nového auta: 375 000 eur (2010)
Priemerná cena dnes: 1,01 mil. eur
Zhodnotenie: 170 %

 
V čase svojho debutu nevyzeral superšportiak Lexus ako zaujímavá kúpa. Za oveľa menej ako cenníkových 375-tisíc eur, ktoré Lexus požadoval za svoju vlajkovú loď, sa dal kúpiť superšport zvučnejšej značky s vyšším výkonom a lepšími parametrami. Keď sa však LFA päť rokov po predstavení prvého konceptu konečne začalo vyrábať, bolo jasné, že japonskí inžinieri vytvorili stroj pre rýchlu jazdu par excellence. Motor V10 s objemom 4,8 litra, vyvinutý v spolupráci s Yamahou, pripomínal vtedajšie monoposty F1 nielen svojou ladnosťou, ale aj bezprostrednosťou odozvy. Karoséria bola vyrobená z kompozitu vystuženého uhlíkovými vláknami, ktorý neskôr nasadilo BMW (a Boeing) a aj tí najprísnejší recenzenti z celého sveta spievali ódy na jazdné vlastnosti.

Niekoľko vozidiel z päťdielnej série zostalo dlho nepredaných, ale dnes sa LFA považuje za zberateľské vozidlo a ak sa dostane na predaj, predávajúci si pýta násobok pôvodnej ceny.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Suzuki Jimny

Cena nového auta: 17 800 eur (2018)
Priemerná cena dnes: 36 200 eur
Zhodnotenie: 103 %

 
Čo robí malý „Japonec“ v takejto vybranej spoločnosti? Ukazuje všeobecnú platnosť ekonomického princípu, že previs dopytu nad ponukou vedie k rastu cien. Okamžite po uvedení na trh zmizla nová generácia modelu Jimny z ponuky Suzuki v Európe kvôli tzv. flotilovým emisným limitom CO2, za ktorých prekročenie platia automobilky do rozpočtu EÚ vysoké pokuty. Riešením mala byť verzia N1, homologizovaná ako dvojmiestne úžitkové vozidlo. Výrobné kapacity od uvedenia nového Jimnyho na trhu stále nedokážu držať krok s dopytom, čo tlačí ceny "jazdených" vozidiel (väčšinou nových vozidiel s minimálnym počtom najazdených kilometrov) k sumám, za ktoré sa dá kúpiť nový VW Tiguan. Obzvlášť asertívni predajcovia po celej Európe požadujú za osobný Jimny dokonca až 40 000 eur!

Za popularitou Jimnyho nestojí ani komfort, ani dynamika, v týchto kategóriách toho Jimny ponúka len minimum. Je to však skutočný terénny automobil. Jeho priraditeľný pohon všetkých kolies v kombinácii s krátkym rázvorom a nízkou hmotnosťou mu dáva prekvapivé terénne schopnosti. V Európe sa Jimny predáva so stokoňonovým motorom s objemom 1 500 cm3.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Porsche 911 GT2 RS (991)

Cena nového auta: 285 220 eur (2017)
Priemerná cena dnes: 459 000 eur
Zhodnotenie: 60 %

 
Od roku 1993 je základný recept modelu GT2 rovnaký. Vezmite si súčasný model 911 Turbo a zbavte ho "balastu" v podobe pohonu všetkých kolies. Prezývka "widowmaker", ktorú si staršia generácia GT2 vyslúžila v anglicky hovoriacich krajinách, naznačuje, že skrotiť obrovský výkon preplňovaného boxera s pohonom zadných kolies nebolo jednoduché. (Pre čitateľov, ktorí dobre neovládajú anglický jazyk, prezývka vyjadruje schopnosť vozidla urobiť z manželky vodiča vdovu.) Moderné elektronické systémy spolu s neustálym vývojom podvozkov a pneumatík však zbavili vrcholnú verziu ikonického radu 911 jej niekdajšej hrozivosti. To, čo zostáva, je extrémna dynamika. Okrem 700 koní sa GT2 RS môže pochváliť aj ľahkou konštrukciou: strecha je z horčíka, dvere z karbónu, bočné a zadné okná z polykarbonátu... V kombinácii s vhodne upraveným podvozkom to viedlo k rekordným časom nielen na Nürburgringu Nordschleife, ale aj na viacerých ďalších pretekárskych okruhoch po celom svete. Zaujímavosť: vozidlo zrýchli z nuly na 300 km/h za 22,1 sekundy.

Väčšina ponúkaných jazdených vozidiel má balík Weißach, ktorý znížil hmotnosť o ďalších 30 kg. Keďže za tri roky opustilo továreň 1 000 kusov, GT2 RS nie je úplnou raritou. Rastúce ceny však jasne signalizujú, že trh v ňom vidí zberateľský potenciál.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet 

Cena nového auta: 749 700 eur (2017)
Priemerná cena dnes: 980 560 eur
Zhodnotenie: 30 %

 
S šesťkolesovým monštrom G 53 AMG 6x6 Mercedes zistil, že na trhu existuje medzera pre exkluzívne terénne špeciály v cenovej hladine typickej pre svet "plochých" superšportov. Nasledoval o niečo civilnejší špeciál G500 4x42 s portálovými nápravami a v roku 2017 prišlo auto, ktoré tomu nasadilo korunu: terénny Maybach bez strechy. Alebo skôr s plátennou zaťahovacou strechou. Hoci preplňovaný 12-valcový motor dosahoval výkon 630 koní, maximálna rýchlosť bola kvôli koncepcii terénneho podvozku obmedzená na 180 km/h. Absurdnosť celého konceptu zvýrazňovala dvojica polohovateľných zadných sedadiel, aké sa nachádzajú v limuzínach Maybach.

Landaulet zatiaľ nezaznamenal dramatický nárast ceny a v Európe sa predáva niekoľko málo jazdených exemplárov, ale vždy za vyššiu cenu, ako Mercedes pôvodne požadoval za "štandardnú" verziu.

zdroj: CARVAGO.com

O spoločnosti Carvago 
 
Carvago.com je najväčšie európske online trhovisko s jazdenými vozidlami. Zákazníkom v šiestich európskych krajinách ponúka na výber z viac ako 700 000 preverených vozidiel a v priebehu tohto roka 2022 plánuje vstúpiť na ďalšie trhy. Svojím zákazníkom poskytuje komplexné služby, od kontroly a dovozu vozidla, cez vybavenie poistenia a financovania, až po vybavenie registrácie a doručenie vozidla k zákazníkovi domov.