Nový zákon si môžete prečítať tu. Uvidíme, čo ž toho bude. Dobré ale už len bolo. 

V máji tohto roka by mal prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel. Prináša mnoho zmien, a tak radšej spravili úplne nový paškvil... 

Poviem klasický príklad. Máte dvojkovú Octaviu pred modernizáciou. Aktuálne idú v primeranom stave zhruba od 4500 €. Budete mať škodovú udalosť. Narazí do vás iné auto, poškodí vám dvoje dverí a oba blatníky na jednej strane. Nejakým zázrakom vám vystrelia airbagy. Cena opravy? Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisícky sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak reku, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine...

Ako to bude po novom? Aktuálne nový zákon bude upravovať takú vec, že "po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt". Takže čo z toho plynie? Budete nútení kúpiť fungel nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy atď., a to všetko na autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú vysokohorskú a inžiniersku prirážku! Suma sumárum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú oči pre plač...

Problematiku opravovania áut po nehode vyriešiť treba. Ale nestačilo by povinné absolvovanie STK? Nech si auto opraví každý ako chce a na posúdenie opravy nech je vyškolený pracovník STK...

A čo to vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude "osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA".

 

A prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý Fero alebo Ďuro s garážou, zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže búrané (resp. v mojom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni. 

 

Áno, beriem. Jazdia u nás "bastle" a polepené vraky. Ale koľko ich je? Tak isto vás ochránia dvere nové, ako originálne dvere z vrakoviska. Autorizovaný servis ešte neznamená vysokú kvalitu opravy. Videl som neskutočné odfušované opravy... Na druhej strane, v garáži krásne opravené autá. A načo vlastne budem musieť absolvovať aj STK, keď už raz vyhodím nemalé prachy za opravu certifikovaným miestom opravy? Ruka ruku myje!

 

Samozrejme, bežný kvalitný garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť "akreditáciu". Koľko ľudí príde o živobytie, len "aby príživníci - rozumej úradníci a manažéri" mali robotu bez námahy? Možno maľujem čerta na stenu, ale vôbec sa mi tieto nové ustanovenia zákona nepáčia. Opäť ďalší zákon, ktorý ľudom nepomôže...

 

Čo s autom po nehode? 

Za predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne opraviteľné auto odovzdať na zberný dvor. Opravu dofinancovať v profiservise sa asi bude oplácať len výnimočne. Navyše už teraz si nemôžete auto rozobrať na diely a odhlásiť. Takže ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si  trhať vlasy...