Škoda Fabia I ako alternatíva hromadnej dopravy? A prečo nie? Ak budete mať šťastie, dobrý a spoľahlivý kus nájdete dokonca aj za spomínaných 1000 eur. Stačí sa trochu uskromniť, nemať hneď veľké oči a pri výbere verzie sa držať pri zemi. Prečo? Hneď vysvetlím.

Fabia Junior 1.0 MPi OHV odpudzovala čiernymi nárazníkmi, malými 13-palcovými diskami kolies a veľmi chudobnou výbavou (chýbalo jej dokonca aj krycie plató v batožinovom priestore). Po rokoch sa však zmenila na Popolušku, ktorá vám bude dlhé roky slúžiť ochotnejšie a lacnejšie, než akákoľvek iná verzia. Pre neskorší trojvalcový Junior 1.2 HTP (od roku 2002) to už žiaľ tak celkom neplatí.

Zabudnite na RS a jemu podobné

Pri hľadaní Fabie prvej generácie sa musíte sústrediť na hľadanie správnych verzií. Na výber je samozrejme široká škála verzií, od skromne vybavených Fabií Classic až po vyjazdenú naftovú Fabiu RS s prekvapujúcou dynamikou. Aby sme však za svojich 1000 eur dostali spoľahlivé auto s potenciálom lacného servisu na pár ďalších rokov, musíme sa skloniť ešte viac a hľadať v najspodnejších poschodiach ponuky. A hoci to nebude mnohým po chuti, tí najrozumnejší sa zamerajú na vizuálne nepríťažlivé verzie Fabia Junior. Áno, ich obrovské nelakované nárazníky sú odporné, na 13-palcových plechových diskoch vyzerajú ako nepodarené hračky a auto bez posilňovača riadenia si dnes kúpi len blázon, lenže prezradím vám tajomstvo. Čím menej ľudí to auto chce, tým lacnejšie ho dokážete kúpiť. A v prípade štvorvalcovej Fabie Junior 1.0 MPi OHV získate nielen najskromnejšiu, ale paradoxne aj najspoľahlivejšiu verziu celého modelového radu. Takže poďme na to, čo presne hľadať?

Za 1000 eur dokážete zohnať aj omnoho atraktívnejšie a výkonnejšie verzie Fabií. Budú však v podstatne horšom stave vyžadujúcom nemalé servisné náklady. A ak je raz auto "unavené" a vyčerpané dlhotrvajúcim "neservisovaním", verte, že ho do poriadnej kondície za akceptovateľné peniaze už nikdy nedostanete. Na fotografii je vzácna benzínová verzia Fabia 2.0 MPi (85 kW/115 k), ktorých sa vyrobilo len 8626 ks.

Poťahy sedadiel sú obrovským bonusom

Aj pri hľadaní Fabie Junior sa sústreďte na kusy v čo najlepšom technickom a vizuálnom stave. Fabiu Junior si nikdy nekupovali pretekári ani mladí „tuneri“ bez štipky vkusu, naopak, často zakotvila v garáži veľmi starostlivého majiteľa, ktorý ju kupoval z ťažko zarobených zamestnaneckých príjmov a nie podnikateľských výnosov. O auto sa preto staral už od začiatku nadštandardne a vážil si ho viac ako správca vozového parku veľkej firmy. Takýto klenot spoznáte pomerne ľahko – nevyblednutý lak, číre krycie plasty predných svetiel, nezničený volant a poťahy na sedadlách. Ich prítomnosť je znakom starosvetského prístupu k autu ako k členovi rodiny. Ak na takúto Fabiu Junior narazíte a nebodaj má pod kapotou pôvodný štvorvalec 1.0 MPi OHV, neváhajte. Má síce len 37 kW (50 k) a 87 Nm, ale je dosť rozumne sprevodovaný a na bežné jazdy „okolo komína“ poslúži lepšie, než čakáte. V kontexte výkonnejších verzií pôsobí jej dynamika komicky, ale platí to skôr na papieri. V praxi to až taká tragédia nie je (ak je motor technicky v poriadku). Navyše ide o ten najspoľahlivejší agregát vo Fabii, stačí mu aj menej kvalitný olej, rozvodová reťaz vydrží večnosť, nevadia mu studené štarty a ak mu budete pravidelne meniť chladiacu kvapalinu (kvôli ochrane tesnenia pod hlavou), prežije vás. Za pôžitok z jazdy má 0 bodov, ale za servisnú náročnosť, ceny ND a spoľahlivosť si malý „liter“ zaslúži prídel celých 100 bodov! Takto motorizovaných Fabií Junior však fabrika postavila len 5934 kusov, čo je 0,33 % celkovej produkcie modelu Fabia I. Výber teda už nemusí byť najbohatší. Veľa ich už „zahynulo“ pri druhých či tretích majiteľoch s nulovou ochotou investovať do servisu, alebo skončili ako kuriérske „muly“ v rukách nevybúrených poslíčkov rozvážajúcich pizzu. Pár ich však ešte parkuje v dôchodcovkých garážach. Ak budete mať možnosť, určite si "litrový" Junior aspoň vyskúšajte. Nepríjemná je len absencia elektrohydraulického posilňovača riadenia (preto má Fabia Junior väčší volant z Octavie), na druhej strane, práve posilňovače riadenia stáli za niekoľkými problémami prvých Fabií (ich servomotory dokázali poriadne rozkolísať palubné napätie v sieti).

Túto fotografiu som si požičal z bežnej inzercie, takto má vyzerať vzorne udržiavaný exemplár. Krásny lak, číre svetlomety, bez viditeľnej korózie a v pôvodnej konfigurácii. Bazárový klenot, ktorý vás pri správnej údržbe prežije. Fabia I je navyše veľmi pevným a aj na dnešné pomery bezpečným autom (aj Junior mal aspoň airbag vodiča).

Fabia Junior 1.0 MPi OHV (37 kW/50 k) sa objavila v máji 2001, už v rolu 2002 však malý motor fabrika nahradila motorom 1.2 HTP 8V (40 kW/54 k). Ani s ním to nemusí byť zlá investícia, pri motore HTP (a najmä pri tejto nižšej výkonovej verzii) však už dosť záleží na tom, ako s autom predchádzajúci majiteľ jazdil (je veľmi citlivý na kvalitu a čistotu motorového oleja, ktorý bol v agregátoch HTP tepelne výrazne preťažovaný).

Každá je v podstate fajn, ide o jej stav

Ak sa vám však podarí za 1000 eur naraziť na akúkoľvek zachovalú Fabiu I, berte ju (najmä s motormi 1.4 MPi OHV). Dokonca aj s trojvalcom 1.2 HTP. Ale pozor, ak je auto už na pohľad zanedbané, dajte radšej ruky preč a investujte do drahšieho kusa. Alebo sa pripravte na servisné investície. Práve pri zanedbaných Fabiách si určite skontrolujte spoje medzi prahmi a prednými blatníkmi (pri zanedbanej údržbe Achillova päta týchto Fabií), vôle na prednej náprave (pôvodné zadné silentbloky predných ramien vydržali veľmi málo, inovované z druhovýroby už vydržia viac, pred predajom však už môžu byť tiež slušne unavené) a čistotu priestoru pod prednými stieračmi (pod torpédom sa po čase upchali odtokové otvory a hromadí sa tam voda). Pri motoroch 1.2 HTP a 1.4 16V je žiadúca aj kontrola zapaľovacích modulov (pre každý valec jeden), ak totiž zlyhajú a prestane „páliť“ hoci len jeden valec, auto je prakticky nepojazdné (Fabia totiž nedokáže na „nepáliacom“ valci odpojiť vstrekovanie, nekontrolované horenie zmesi vo výfuku takmer okamžite zničí katalyzátor a z najbližšej emisnej kontroly, aj napriek neskoršej oprave zapaľovania, nakoniec poletíte ako vetroň).

Samozrejmosťou je po každom nákupe jazdeného auta výmena prevádzkových kvapalín (chladiaca zmes, olej v motore, ideálne aj v prevodovke, brzdová kvapalina), výmena zapaľovacích sviečok a všetkých filtrov.

Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na najbežnejší model Škoda Fabia 1.2 HTP („litrový“ Junior je na tom v podstate rovnako). A prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly navyše prinášame rovno dva druhy ND, ekonomický variant dielca a pre náročnejších zákazníkov aj jeho prémiovú alternatívu. Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.

Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)

Ceny ekonomických ND dielcov Auto Kelly (Škoda Fabia 1.2 HTP)

Ceny prémiových ND dielcov Auto Kelly (Škoda Fabia 1.2 HTP)