Druhy autokaravanov


CAMPER-VAN “zástavba”   – autokaravan prestavaný z dodávky

Tento typ autokaravanu má asi najbližšie k pomenovaniu obytné auto, keďže by sa dal zjednodušene charakterizovať ako dodávka s upraveným obytným priestorom. Je menší než klasické autokaravany a obytná časť zväčša zahŕňa len miesto na prespanie. V niektorých je dokonca sprcha, záchod, kuchynský drez... 

ALKOVNA – klasický autokaravan s pevným spaním nad kabínou (alkovňou)

Alkovňa je výraz prebraný z architektúry (kopula) a je to vlastne výklenok nad kabínou vodiča, v ktorom sa obyčajne nachádzajú ďalšie miesta na spanie (okrem toho je to tiež miesto, ktoré je často príčinou zatekania do autokaravanu). Tento typ autokaravanu je jeden z najrozšírenejších a najobľúbenejších. Väčšie rozmery však môžu byť pre niekoho nevýhodou, keďže má vyššie položené ťažisko, horšiu stabilitu a o niečo vyššiu spotrebu.

POLOINTEGRÁL – autokaravan s nižším profilom

Nad kabínou vodiča je v tomto prípade alkovňa znížená, vďaka čomu má tento typ autokaravanu nižšiu spotrebu a jazda je komfortnejšia. Priestor, ktorý ponúka navyše alkovňa, však môže pri jazde chýbať. Zmenšenú alkovňu je možne pri státí vysunúť nad predné sedačky vodiča a spolujazdca. Ideálny je tento typ autokaravanu pre dve osoby s možnosťou vysunutia plnohodnotnej dvojpostele pre ďalšie dve osoby.

INTEGRÁL – autokaravan triedy “A”  

Charakteristickým znakom tohto typu autokaravanu je prepojenie kabíny vodiča s obytným priestorom, takže tvoria jeden otvorený priestor. Je to jeden z najpriestrannejších modelov autokaravanov, mnoho z nich má honosnú obývaciu plochu s pohodlnými miestami na spanie a priestorovo veľkorysé kúpeľné a kuchynky. Integrálne autokaravany sú najvhodnejšie pre dve osoby aj keď je tu možnosť, ako pri polointegráloch, vysunúť dvojposteľ zo stropu nad prednými sedadlami.

Autokaravany a bezpečnosť

Populárnosť autokaravanov rastie. Čim ich je viac, tým sú logicky aj častejšie účastníkmi nehôd. Švédsky Trafikverket sa teda tiež rozhodol preskúmať bezpečnosť novších modelov autokaravanov. 

Dali si námahu a vyskúšali dva typy. Prvý bol polointegrál, druhý bol integrál. Čo myslíte, ako dopadli? Z videa je zrejmé, že autokaravan typu integrál je podstatne menej bezpečný, ako polointegrál. Hlavný rozdiel spočíva v tom, že polointegrál je z veľkej časti postavený na sériovo vyrábaných dodávkach. Tam už samotní výrobcovia kladú podstatne vyšší dôraz na aktívnu a pasívnu bezpečnosť, keďže majú na to vytvorené lepšie podmienky. 

Vo videu je krásne vidno, že autokaravan typu integrál (druhý testovaný) sa rozbil ako domček z kariet. Cestujúci na zadných sedadlách by takmer určite utrpeli polytraumu, ak nie rovno smrť. Polointegrál (prvý testovaný) je na tom o trochu lepšie, ale aj tak zábery mrazia. 

Testy prebiehali rovnako ako v prípade využívanou Euro NCAP. Náraz do pevnej prekážky prebehol v oboch prípadoch rýchlosťou 64 km/h. V prípade jazdy karavanom pamätajte aj na to, že každý voľne položený predmet vás pri náraze alebo pri prudkom brzdení môže poraniť. Čim ťažší je nepripevnený predmet, tým vážnejšie zranenie môžete utrpieť. 

Zdroj: Trafikverket, prenajomkaravanov.sk