Každú jednu nehodu, v ktorej sa ocitlo bezpilotné vozidlo, zapríčinil človek! Čo to znamená? Ľudia nie sú zvyknutí na správanie autonómnych riadiacich systémov.

Najnovšia štatistika z Michiganskej univerzity ukazuje, že autonómne autá sú v nehodách a škodových udalostiach zapletené 2x tak často ako autá, ktoré šoférovali ľudia. Vozidlá riadené počítačom búrali v priemere 9,1x na milión míľ. Autá, kde sedí za volantom človek, búrali v priemere 1,9x na milión míľ. Reálne číslo je podľa odborníkov vyššie, pretože mnohé malé ťukance nehlásia vodiči polícii a poisťovniam. Po navýšení o nenahlásené nehody je hodnota na úrovní 4,1 nehôd na milión míľ.


Bulvárny plátok by napísal, že autonómne autá sú nebezpečné, ale realita je úplne iná. Každú jednu nehodu, v ktorej sa ocitlo bezpilotné vozidlo, zapríčinil človek!  Čo to znamená? Ľudia nie sú zvyknutí na správanie autonómnych riadiacich systémov. To, čo človek berie ako bezpečnú situáciu, môže vyhodnotiť počítač ako úplný opak a aktivuje brzdy. Vodič, ktorý ide za autom, túto reakciu nečaká a zareaguje neskoro. Nehoda je na svete. Bezpečný odstup od auta pred vami bude potrebné dodržiavať s príchodom bezpilotných áut tak, ako nikdy predtým!

Ako je to s nehodami? 

Väčšina nehôd, kde boli zapletené autonómne autá, sa odohrala v nízkych rýchlostiach. 3/4 nehôd sa dokonca udiali pri rýchlosti menšej ako 8 km/h. Absolútnu väčšinu nehôd zapríčinil vodič neskorou reakciou. „Hypoteticky, možno zastavujú príliš rýchlo, alebo zastavia v situácii, kedy by človek nezastavil. To znamená, že vodiča za sebou prekvapia. Možno je to len smola, alebo vodiči nedávajú vôbec pozor,“ hovorí jeden z autorov štúdie.


Spoločnosť Google bráni autonómny systém riadenia a verí, že väčšina ľudí nenahlási malé nárazy. Často sa totiž neudeje žiadna škoda. Tiež tvrdí, že ľudia hádžu vinu na iných len preto, že sa nevenujú dostatočne riadeniu. „Autonómne autá neboli ani raz vinníkom nehody,“ reaguje Google.


Autonómne autá sú účastníkmi nehôd častejšie, ale na druhej strane sa vyhýbajú nebezpečným nárazom. Štúdia Michiganských výskumníkov zároveň ukazuje, že bezpilotné vozidlá nebúrali čelne a nezrazili žiadneho chodca. Dáta, z ktorých čerpali, sú však obmedzené. Skúmané autonómne autá najazdili len 1,2 milióna míľ. Pritom vodiči v USA najazdia ročne 3 trilióny míľ! Testovacia vzorka je zatiaľ príliš malá. 


Zdroj: autoblog