Na tohtoročnom autosalóne IAA v Mníchove prišli predstavitelia vyššie spomenutých automobiliek s nelichotivou predikciou. Podľa nej môže pokojne trvať ďalších 15 až 20 mesiacov, kým automobilový priemysel prekoná krízu spojenú s nedostatkom čipov. Negatívny dopad na výrobu vozidiel by však budúci rok nemal byť taký výrazný ako doteraz. Napriek tomu však môžu dodávky nových áut stále meškať. Dopyt po čipoch je skrátka príliš veľký. Aby poľavil, ich výroba by sa musela zvýšiť približne o 10 percent.

Šéf koncernu Daimler Ola Kallenius tvrdí, že „viacerí dodávatelia poukazovali na štrukturálne problémy s dopytom“. Zjednodušene povedané, špecializované firmy nestíhajú vyrábať čipy dostatočne rýchlo. Kallenius zároveň dodal, že táto kríza môže ovplyvniť aj rok 2022, pričom situácia v roku 2023 by už mohla byť kľudnejšia. Podobný názor zastáva aj šéf Volkswagenu Herbert Diess, ktorý si myslí, že sa situácia nezlepší nielen v nasledujúcich mesiacoch a tento stav môže trvať aj roky.

Problémom čelia viaceré značky

Kríza s nedostatkom čipov sa však netýka len nemeckých automobiliek. Zasiahla prakticky každú značku. Starosti má Toyota, Ford, Land Rover i koncern Stellantis. Všetci museli v dôsledku tejto situácie znížiť svoju produkciu. Špičkou ľadovca tejto absurdnej situácie je potom rozhodnutie Volkswagenu predávať svoje autá v Brazílii bez autorádia – samozrejme kvôli chýbajúcim čipom. 

Daná kríza opäť poukazuje na veľkú závislosť automobilového priemyslu na dodávateľoch, čo sa napríklad s masívnym prechodom na elektromobily môže ešte prehĺbiť. Spomeňme si na situáciu zhruba spred roka, kedy na trhu chýbali batérie. Výrobcovia akumulátorov totiž hlásili nedostatok potrebných surovín a ich rastúce svetové ceny. Automobilky sa tak čoraz viac stávajú v podstate rukojemníkmi subdodávateľov a svoj osud často nemajú vo vlastných rukách. Poučia sa z toho nejako?