Vyššie uvedené netvrdíme my, ale najnovšia štúdia holandského združenia pre elektrickú mobilitu VER (Vereniging Elektrische Rijders) v spolupráci s univerzitou Groningene, ktorú si objednala tamojšia podnikateľská agentúra RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Kým sa ale dostaneme k jej výsledkom, dovoľte najprv malú odbočku. Podľa nadnárodnej nezávislej agentúry Rystad Energy padajú predaje elektromobilov na celom svete. Z jej výskumu vyplýva, že globálne sa v januári tohto roka predalo zhruba 672 tisíc batériových áut. To je síce medziročne o 3 percentá viac, ale v porovnaní s decembrom 2022 ide o približne 50 % prepad.

Čierny január pre elektromobily

To samozrejme nenaznačuje, že elektromobily nikto nechce, ale krásne to ukazuje, ako sa s novým rokom a novými pravidlami obmedzujúcimi dotácie v Európe i Číne znižuje záujem. Aby sme boli presnejší – nemecké registrácie elektromobilov sa prepadli o skoro 83 percent, v Británii, Číne či vyššie spomínanom Holandsku cirka o polovicu.

Nórsko, ktoré je považované za baštu batériových áut, zažilo najhorší január za posledných 60 rokov. V celej krajine sa predalo len 1860 automobilov, z toho 1419 elektromobilov, takže prvýkrát po dvoch rokoch spadol podiel týchto vozidiel pod 80 percent. Čo k tomu prispelo? Nové dane, ktoré sa dotkli aj elektrických automobilov.

Poďme späť na holandskú štúdiu spojenú s prieskumom, ktorá tvrdí, že až 50 percent vodičov sa vzdá elektromobilov a začne opäť používať vozidlá so spaľovacími motormi, ak zaniknú v súčasnosti platné daňové úľavy. Inak povedané, minimálne polovica motoristov jazdiacich v batériových vozidlách si ich vôbec nekupuje kvôli nulovým lokálnym emisiám či iným environmentálnym dôvodom, ale jednoducho preto, že im niekto prispeje na nákup a vo forme úľav i na prevádzku.

Že vás to neprekvapuje?

Autorom štúdie tento pohľad evidentne unikal. „Ešte sme nezaznamenali, že by finančné hľadisko bolo také dôležité pri výbere elektromobilu,“ cituje denník De Telegraaf Maartena van Biezena z VER.

Domáce média pripomínajú, že majú byť výhody pre elektromobily významne obmedzené od roku 2025, pričom dodatočne vyrúbané dane sa budú odvíjať jednak od nákupnej ceny a tiež hmotnosti. V oboch smeroch majú batériové vozidlá nepríjemný handicap – sú drahé a o stovky kilogramov ťažšie ako ich ekvivalenty so spaľovacími motormi.

A vyzerá to, že lepšie na tom nie sú ani plug-in hybridy. De Telegraaf tvrdí, že ak by PHEV neboli oslobodené od dane, polovica súkromných majiteľov sa tiež vráti k starým dobrým benzínom a dieslom a nechceli by používať elektrické zásuvky.

Inak ako reguláciami to nepôjde

Ani podnikatelia to v Holandsku nakoniec nevidia diametrálne inak. Finančný stimul bol pre nich bezkonkurenčne najsilnejším motívom k nákupu elektromobilu na firmu. Ak skončí, 44 % z nich sadne tiež za volant auta s klasickým motorom. „Rýchla výmena povedie nielen k tomu, že v našom vozovom parku bude menej nových batériových áut, ale navyše sa k nim vodiči nebudú vracať. Potom nesplníme klimatické ciele,“ sťažuje sa Maarten van Biezen.

Pochopiteľne do roku 2025 sa môže ešte niečo zmeniť. A združenie majiteľov elektromobilov už navrhuje, aby sa pri výpočte dane nebrala do úvahy hmotnosť akumulátora a dodatočné zdanenie batériových áut bolo nižšie, kým budú drahšie ako vozidlá so spaľovacími motormi. „Týmto spôsobom aspoň zabezpečíme, že jazda elektromobilom nebude drahšia ako jazda so spaľovacím motorom,“ dodáva pre De Telegraaf van Biezen.