„V moderných odvetviach ani v jednom sektore neuspejeme bez kvalifikovanej pracovnej sily,“ opísal podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič na novembrovej konferencii Energy Manifest Fórum v Bratislave. „Len pre oblasť batérií potrebujeme do roku 2025 vyškoliť 800 tisíc ľudí naprieč všetkými profesiami,“ zdôrazňuje Šefčovič. Pôjde podľa neho nielen o chemikov či inžinierov, ale aj celý rad ďalších profesií naprieč celý dodávateľským reťazcom.

Dnešný stav nevníma Šefčovič ako ideálny. „Tu sme boli a do istej miery stále sme závislí od ázijských trhov práce. Iniciovali sme preto projekt Európskej batériovej akadémie,“ hovorí.

10 tisíc pracovníkov pre Slovensko

Šefčovič uviedol, že medzičasom už boli podpísané prvé memoranda o porozumení. Francúzsko i Španielsko vyškolia 150-tisíc ľudí – nie dokopy, ale samostatne, rovnaké číslo totiž pripadá na každú krajinu. Podpredseda Európskej komisie sa nezmienil o možnom priamom zapojení Slovenska. Spomenul však slovenskú spoločnosť, ktorá sa do výroby baterií už pustila. “Slovenská firma InoBat očakáva, že pre oblasť batérií budeme potrebovať zhruba 10-tisíc pracovníkov,” povedal.

InoBat aktuálne čaká na dodanie novej výrobnej linky s kapacitou 45 megawatthodín batérií do elektromobilov ročne, ktorá je už hotová. Do centra InoBatu vo Voderadoch na Slovensku by mala prísť v prvých mesiacoch budúceho roka. "V úvodnom kvartáli budúceho roka linka začne aj vyrábať batériové články pre konkrétnych zákazníkov, pričom sme stihli otestovať a vyrobiť ich 4. generáciu," uviedol pre agentúru TASR výkonný riaditeľ InoBat Pavol Krokoš.

Šefčovič vyzdvihol, že plány automobiliek a dodávateľov „sú v súlade s tým, čo sa pripravuje zo strany Európskej komisie“ a zhodujú sa na rýchlom prechode k elektromobilite. Brusel avizuje, že pre Slovensko bude kľúčové, aby sa u nás vyrábali aj batérie pre elektrické vozidlá. „Som presvedčený, že budú (automobilky, pozn. red.) vyrábať stále viac elektroáut i na Slovensku a budú mať ambíciu vybudovať celý ekosytém vrátane solídnych giga gabrík, aby sa batérie nemuseli dovážať zo zahraničia.“