Popisovaný problém sa údajne týka výlučne vozidiel na austrálskom trhu, zákazníci v Európe sa problematických airbagov vraj báť nemusia. Automobilka BMW však vzniknutú situáciu nijako nebagatelizuje, naopak, s majiteľmi dotknutých modelov komunikuje a z bezpečnostných dôvodov odporúča vozidlo okamžite prestať používať.

Črepiny, ktoré zraňujú

Na modely BMW 3 (E46) z obdobia november 1997 až jún 2000 vyhlásila automobilka zvolávaciu akciu krátko po tom, ako sa potvrdilo, že za niekoľkými vážnymi nehodami stoja airbagy spoločnosti Takata, ktoré počas aktivácie vymrštia črepiny a tie následne zrania posádku vozidla. Spoločnosť Takata Corporation pritom veľmi podobný problém riešila už aj v USA, kde musela v súdnych procesoch vyplatiť až 1 mld. dolárov. Zvolávacia akcia sa v USA týkala až 42 mil. vozidiel rôznych značiek, pričom tamojšie ministerstvo spravodlivosti uvalilo na spoločnosť Takata Corporation zvláštny trojročný dozor (o čo presne ide, oficiálne správy neupresňujú). Ešte zaujímavejšie na celej veci je, že najväčšia bezpečnostná zvolávacia akcia na území USA sa, na rozdiel od Austrálie) týkala vozidiel vyrobených v rokoch 2002 až 2014. Jej výsledkom sú aj traja zatknutí vysokí manažéri Takata Corporation, ktorí údajne uvádzali automobilky do omylu a ovplyvňovali rozhodovacie procesy pri nákupe airbagov do svojich vozidiel.

Vozidlo čo najskôr odstavte

V austrálskej kauze sa BMW postavilo k problému čelom a majiteľom dotknutých áut (údajne je ich v prevádzke ešte 12 633 ks) poradilo vozidlo okamžite odstaviť a čakať na list zo servisu vyzývajúci k návšteve a výmene dotknutých komponentov. Kým sa tak nestane, údajne majiteľom „poškodených“ áut ponúka ako riešenie náhradné vozidlo, výkup starého auta na protihodnotu alebo výhodnú pôžičku na nové. Problém je totiž v dodávkach modifikovaných airbagov. Nakoľko ide o staršie vozidlá, dodávateľovi potrvá dodanie upraveného komponentu minimálne jeden rok.

Dôvodom vzniknutej situácie sú podľa spoločnosti Takata Corporation špecifické klimatické podmienky v Austrálii, ktoré spôsobili rýchlejšie “starnutie“ komponentov súvisiacich s airbagom. Či sa niektoré z dotknutých exemplárov v rámci individuálnych dovozov objavili niekde v Európe, nie je známe, vzhľadom na vážnosť situácie však najmä pri "austrálskych" exemplároch stojí za to zvýšiť pozornosť a dané vozidlo preveriť.

zdroj: ACCC (Australian Competition and Consumer Commission)