BMW radu 5 bolo prvým BMW, ktoré dostalo ako označovanie začiatok s príslušnosťou k triede a dvojicou čísel, ktoré signalizovali zdvihový objem motora. Prvá generácia prišla na svet už v roku 1972, odvtedy tak poznáme bežné označovanie „baworákov“.

BMW 5 generácie E34 znamenalo voči predchodcovi evolúciu v dizajne, ale revolúciu v technike.

Tretia generácia BMW 5 prišla do showroomov v roku 1988, prvá prezentácia a začiatok výroby však prebehla už koncom roka 1987. Zatiaľ čo druhá generácia s označením E28 bola výraznou modernizáciou predchodcu, tretia generácia bola „zbrusu“ novým autom, ktorý konštrukčne vychádza z o 2 roky staršej sedmičky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

BMW potrebovalo po obrovskej prevahe Mercedesu W124 voči BMW E28 dorovnať straty, a tak si na vývoji E34-ky dalo záležať. Optimalizovali aerodynamiku, vylepšili komfort, bezpečnosť a v neposlednom rade behom výroby aj paletu motorov. Ale postupne.

Štvorkolka mala konkurovať Mercedesu 4MATIC a Audi quattro, vyrobili však z nich len niečo cez 9-tisíc kusov.

Pod prednou kapotou vystriedalo svoju prácu niekoľko typov, od najstarších M30 s dvojventilovou technikou cez novo predstavený diesel TDS s označením M51 až po štvorventilové radové 6-valce M50 a 8-valce M60. Na začiatku prišli do predaja ešte dvojventilové verzie 520i 95 kW (129 k), 525i 125 kW (170 k), 530i 138 kW (187 k) a 535i s 155 kW (211 k). Vznetový motor bol len 1, z predchodcu prebratý 524td s 85 kW (115 k) a elektronicky ovládaným rozdeľovacím čerpadlom.

Neskôr pribudla nová základná motorizácia 518i s 83 kW (113 k). V roku 1990 obohatili ponuku nové 4-ventilové radové 6-valce 520i 110 kW (150 k) a 525i 141 kW (192 k). Z ponuky vypadla verzia 530i. O rok neskôr pribudol zbrusu nový naftový šesťvalec 525tds s 105 kW (143 k). Veľké zmeny ale prišli s prvou modernizáciou v septembri 1992. Tá priniesla pre 6-valce variabilné časovanie ventilov VANOS a príchod nových 8-valcov M60 vo verziách 530i a 540i. Slabší disponoval 160 kW (218 k) a silnejší 210 kW (286 k). Silnejší bol najprv k dispozícii len s automatickou 5-stupňovou prevodovkou, od marca 1994 prišla do ponuky na tú dobu vzácna 6-stupňová manuálna prevodovka. Príchod 8-valcov znamenal tiež zavedenie širokých ľadviniek a nasávačov vzduchu pre brzdy v spodnej časti nárazníka. Široké ľadvinky dostali všetky verzie od ďalšieho faceliftu v roku 1994. Zaujímavosťou je ešte predstavenie verzie 518g necelý rok pred skončením výroby kombi (k dispozícii len ako kombi), ktorá ponúkala prevádzku na stlačený zemný plyn alebo benzín. Prvou štvorkolkou bola verzia 525ix, ktorá využívala štvorventilový šesťvalec M50.

Posledný rok výroby mala M5-ka 18-palcové disky, 345 mm predné kotúče, 6-stupňovú prevodovku a široké ľadvinky.

Vrcholom je M5

Kapitolou samou o sebe je vrcholná verzia M5. Tú predstavili už v roku 1988, s upraveným 6-valcom z predchodcu s 3,6-litrovým zdvihovým objemom a maximálnym výkonom 232 kW (315 k). Keďže však E34ka voči predchodcovi „pribrala“, zrýchlenie voči nemu nebolo o nič lepšie. Tesne pred predstavením osemvalcov a ohrozením vrcholnej pozície M5 jej konštruktéri dopriali druhý život, motoru zväčšili objem na 3,8 litra a ten ponúkal 250 kW (340 k). K tejto verzii ste si mohli objednať napríklad zaujímavo riešené spätné zrkadlá s dvojitým uchytením o rám dverí. V roku 1994 prišlo k modernizácii M5-ky, keď dostala široké ľadvinky, 6-stupňovú manuálnu prevodovku (dovtedy len 5 stupňov) a veľké 345 mm predné kotúče s 18-palcovými diskami M-Parallelspeiche. Celkovo vyrobili niečo cez 12-tisíc kusov, vrátane raritnej kombi verzie s počtom 891 kusov.

Alpina B10 Biturbo bola svojho času najrýchlejším sériovo produkovaným sedanom na svete.

Zaujímavosťou je tiež zopár kusov od Alpiny, dvorného úpravcu BMW, ktorý bol už v tej dobe samostatným výrobcom. Najviac rozšírenou verziou bol typ B10, ktorý využíval upravený radový 3,5-litrový šesťvalec M30. Verzia Allrad dostala prevŕtaný 2,5-liter na 3,0-liter. Existovalo aj pár upravených 4,0-litrových 8-valcov, ale pre mňa je jednoznačne najzaujímavejšou verzia B10 Biturbo. V roku 1989 pridali motoru M30 2 turbodúchadlá a z miesta vodiča ste si mohli dokonca upravovať plniaci tlak. Maximálna rýchlosť bola podľa Alpiny nad 291 km/h, v tej dobe to bol najrýchlejší sériovo produkovaný sedan na svete. Nie je problém nájsť videá, kde tachometer prekračuje rýchlosť 300 km/h. To ste pritom mohli mať v roku 1989.

Dvojité strešné okno alebo samostatne vyklápacie okno na piatych dverách, to konkurencia nemala.

Táto generácia bola tiež prvou päťkou, ktorá dostala verziu kombi a bola prvým BMW, ktoré získalo samostatne výklopné sklo zadných kufrových dverí. Túto výsadu majú kombi od BMW dodnes. Výbava postupne naberala na množstve príplatkových vecí, ku koncu výroby boli v sérii 2 airbagy vodiča, predné elektrické okná, systém ABS a podobne. Nie je však problém nájsť automobil s prednými manuálne sťahovacími oknami, bez klimatizácie alebo bez ABS. Rovnako ako u konkurencie W124 ste si tak museli za takmer všetko priplácať. Na druhom konci však boli automobily s veľkou dvojitou elektricky otvárateľnou strechou (len kombi), s automatickou dvojzónovou klimatizáciou, protipreklzovým systémom, autotelefónom, elektrickými sedadlami, hifi audiosystémom, CD wechslerom, PDC systémom a podobne.

Autotelefón na začiatku 90-tych rokoch? Žiaden problém.

Zatiaľ čo konkurent zo Štutgartu ponúkal nielen verziu kupé, ale aj kabriolet, BMW na tento krok neodpovedalo. Existuje síce vyrobený prototyp kabrioletu M5, ten však nikdy sériovú podobu nedostal, čo je na jednej strane veľká škoda. Po ukončení výroby 6-ky ako kupé sme na kabriolet vo vyššej strednej triedy od BMW museli čakať až do nového milénia s príchodom novej 6-ky.

Ako je na tom táto 5ka dnes? Sem tam stretnete na ceste nejaké kusy, sú to však väčšinou dožívajúce kúsky, „maníkov“, ktorí by svoje pekné autá ťahali denne na cesty, je asi ako hľadať ihlu v kope sena. Ceny postupne narastajú, za pekné modely už dnes dáte aspoň 2 000 a viac eur, a to bude väčšinou základná motorizácia a možno aj úplne základná výbava. Verzie M5 alebo Alpiny začínajú na 12 a viac tisícoch, pekné ale atakujú aj trojnásobok (kombi aj viac). Na vysoké sumy sa musíte pripraviť už nielen pri nich, ale aj pri 8-valcoch alebo pri verziách 525ix a 518g. Základom je dobrá karoséria (E34ky vo veľkom hnili), originálna výbava (zohnať niektoré raritnejšie prvky výbavy je obtiažne a drahé) a nezbastlený stav.

Zdroj foto: auto-bild, BMW

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov