Rozhodnutie oznámilo BMW svetu týmto príspevkom na sociálnej sieti Twitter.com

Slovensko teda, žiaľ, boj o novú fabriku BMW prehralo. Šlo by o piatu automobilku v našej malej krajine. Nestane sa, fabriku za miliardu eur postaví BMW Group v Maďarsku. Pri Debrecíne bude vyrábať autá so spaľovacími aj elektrickými motormi na jednej linke. Perspektívne chce takto BMW modifikovať všetky svoje fabriky po celom svete.

Len 165 kilometrov od Košíc

Továreň s výrobnou kapacitou 150 000 áut ročne priamo zamestná viac ako 1000 ľudí. S výstavbou by sa malo začať o 1 rok. Kedy má byť dokončená a sprevádzkovaná je ešte otvorené, no je zrejmé, že BMW Group s týmto otáľať nebude. Debrecín sa nachádza 165 km južne od Košíc. "Rozhodnutie o novej továrni podčiarkuje globálne rastové vyhliadky skupiny BMW," uviedol predseda predstavenstva BMW Harald Krüger. Značka teraz po vysokých investíciách v Číne, Mexiku a USA posilňuje aj výrobné aktivity v Európe.

V Maďarsku má BMW konkurenciu

V Nemecku investuje BMW len tento rok viac ako 1 miliardu eur do modernizácie závodov a príprav na elektromobilitu. Konkurenčné Audi vyrába v Maďarsku motory aj vozidlá. BMW uviedlo ako dôvod rozhodnutia pre Debrecín dobrú infraštruktúru, blízkosť k dodávateľskému reťazcu a kvalifikovanú pracovnú silu. Svetový predaj BMW v roku 2017 vzrástol zhruba o 4 % na 2,46 milióna vozidiel. Firma tak zaznamenala už siedmy rekordný rok za sebou.

Nemáme to vnímať ako prehru, tvrdia odborníci

Ministerstvo hospodárstva sa nechce vyjadrovať k postu na sociálnej sieti, aj keď je zrejmé, že je pravá a priamo zo zdroja. Chcú počkať na oficiálne stanovisko automobilky. Napriek tomu však nemusí byť snahe o automobilku v obci Haniska koniec. Ďalšou medializovanou značkou, ktorá má záujem o túto lokalitu, je čínsky Zhi-Dou. Slovensko dokonca v Haniske pri Košiciach rezervovalo pôdu na výstavbu strategického parku a začali tam aj s prípravami územia. Aj keď Slovensko boj o BMW nevyhralo, nový závod v Maďarsku pomôže nepriamo. Z Debrecína je to k slovenským hraniciam necelé dve hodiny cesty. Prácu tam môže nájsť viacero Slovákov hovoriacich aj po maďarsky.

Samotná fabrika do okolia prinesie ďalšiu prácu aj firmy, kde sa budú môcť Slováci zamestnať. "Aj keby sa nakoniec BMW rozhodlo pre Česko, alebo Maďarsko, pomohlo by to aj tak. Pravdepodobne by to pritiahlo ďalších dodávateľov do celého regiónu,“ povedal v minulosti analytik Boris Tomčiak. V regióne je podľa neho stále dostatok voľných a kvalifikovaných ľudí a aj infraštruktúra sa tu značne zlepšila. V Košickom kraji je nezamestnanosť na úrovni cca 9 %, v Prešovskom ešte o niečo viac. "Rozhodnutie nesmieme brať ako stratu pre Slovensko, ale ako výhru pre celý región strednej Európy. Automobilky dobre vedia, že na Slovensku, v Maďarsku a Poľsku je potenciál na budovanie tovární s relatívne nižšími nákladmi oproti Nemecku či Francúzsku," dodal.