BMW začalo s plne elektrickými autami dosť opatrne. Najprv to skúsilo s veľmi netradičnou i3, ktorá však bola mimoriadne úspešná a je v predaji dodnes. Následne prišlo prvé elektrické SUV iX3. Aktuálne nasleduje štvordverový sedan alebo skôr Gran Coupé, ako dnes tieto autá radi označujú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Architektúra vozidla je prispôsobená potrebám elektromobilu a na to sa hľadelo už pri vývoji. Akumulátor s výškou 110 mm je umiestnený v podlahe vozidla a znižuje tým ťažisko vozidla. Podľa značky to má byť o 34 až 53 mm nižšie, ako pri porovnateľnom BMW 3. Aj vďaka takémuto umiestneniu sa podľa BMW podarilo zachovať vyvážené jazdné vlastnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na začiatku predaja budú k dispozícii 2 verzie. Prvou je eDrive40i, s jedným elektromotorom, ktorý prenáša krútiaci moment na zadnú nápravu. Maximálny výkon je 250 kW (340 k), čo je na úrovni aktuálne najvýkonnejších vznetových šesťvalcov od BMW. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 430 Nm. S týmto pohonom zrýchli i4 na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 190 km/h.

Zrýchlenie na úrovni M3

Iný svet to bude v prípade verzie M50. Tá bude mať 2 elektromotory a pohon všetkých kolies. Predný ponúkne 190 kW (258 k), zadný 230 kW (313 k). Systémový výkon je 400 kW (544 k) a krútiaci moment úctyhodných 795 Nm. Treba však dodať, že tieto hodnoty sú k dispozícii v režime Sport po dobu len o málo viac ako 10 sekúnd. Koľko presne však BMW neudalo. Aj vďaka tomu však BMW i4 M50 zrýchli na 100 km/h za 3,9 sekundy a elektronicky obmedzená rýchlosť má hodnotu 225 km/h.

Rozdiely medzi modelmi sú v rekuperácii, slabší model zvládne rekuperovať výkonom do 116 kW a silnejší až do 195 kW. Nabíjací výkon by mal v najlepšom prípade dosiahnuť hodnoty 200 kW. Kapacita akumulátora na použitie by mala byť 80,7 kWh a pre slabší model to znamená dojazd podľa WLTP veľmi dostatočných 590 km. Ale ani silnejší variant sa nenecha zahanbiť a zvládne prejsť do 510 km. Tieto hodnoty sú, samozrejme, skôr dosiahnuteľné v meste s častou rekuperáciou. Spotreba slabšieho bude od 16 do 20 kWh/100 km, silnejšieho 19 až 24 kWh/100 km. Už aj BMW nabehlo na módu udávania nabíjania v km za minútu, teda v prípade najvýkonnejšej nabíjačky je to za 10 minút o 164 km pre eDrive40i alebo o 140 km pre M50.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Systém má 3 chladiace okruhy, spolu s tepelným čerpadlom by mala i4ka zvládnuť aj väčšie mrazy bez výrazného zmenšenia dojazdu. Ponuka kolies sa bude netradične začínať na 17-palcových diskoch, silnejší variant na 18-palcových a za príplatok budú disky do priemeru 20 palcov. K dispozícii budú aj M brzdy, kde predný kotúč bude mať priemer 374 mm.

Rozmerovo je BMW i4 nad BMW 3, teda na dĺžku má 4 785 mm, na šírku 1 852 mm a na výšku 1 448 mm. Aj rázvor zväčšili na 2 856 mm. V sérii má i4ka LED svetlá, príplatkovo budú dostupné aj laserové diaľkové. Exteriér je dizajnovo na úrovni súčasného BMW 4, kto si nezvykol na veľké „ladvinky“, tomu budú prekážať aj tu.

Dve obrazovky sa akokeby zlievajú do jednej, kde som to len už videl? 

Interiér ponúkne 2 obrazovky s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca, ktoré sa zlievajú do jednej zobrazovacej jednotky. Sériovo sú v interiéri športové sedadlá či trojzónová klimatizácia, množstvo príplatkov však bude typické pre BMW. Medzi ne budú patriť rôzne asistenčné systémy, napríklad aktívny asistent udržania rýchlosti, ktorý dokáže rozoznať semafory a pri červenom svetle spomaliť vozidlo až do zastavenia bez toho, aby pred ním bolo iné vozidlo.

Zdroj: BMW