Bavorská automobilka začala s produkciou vodíkového BMW iX5 Hydrogen. Na vývoji jeho pohonu spolupracovala s Toyotou, ktorá je taktiež veľkým zástancom palivových článkov, pričom novinka sa začala vyrábať vo výskumnom a vývojovom centre v Mníchove. Má približne 900 zamestnancov, pričom tí pracujú až na šiestich projektoch súčasne. Navyše práve na tomto mieste BMW stavia predprodukčné modely a dolaďuje výrobný proces i samotný produkt. 

Vodík je univerzálnym zdrojom energie a hrá kľúčovú úlohu v snahe dosiahnuť klimatickú neutralitu,“ hovorí Frank Weber, člen predstavenstva BMW zodpovedný za vývoj. Automobilka využije iX5 Hydrogen, aby túto technológiu poriadne otestovala v praxi a dokázala, že potrebujeme nielen batériové elektromobily a že technologická pluralita je rozumnejšou cestou. Weber tiež poznamenal, že palivový článok nevyžaduje kritické nerastné suroviny nevyhnutné na výrobu batérií, ako sú kobalt, lítium či nikel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Dve vodíkové nádrže

Základom novinky je pochopiteľne model X5, ktorý dodáva závod BMW v Spartanburgu v USA. V Nemecku následne SUV dostane novú podlahovú zostavu, ktorá umožní inštaláciu dvoch vodíkových nádrží v stredovom tuneli a pod zadným sedadlom. Technici do auta namontujú 12-voltový i 400-voltový elektrický systém, prídavný akumulátor, palivový článok a elektromotor. Ten je umiestnený pri zadnej náprave spolu s batériou a je produktom súčasnej, piatej generácie technológie BMW eDrive, ktorá sa využíva aj v klasických elektrických a plug-in hybridných modeloch značky.

BMW má momentálne v pláne vyrobiť len malú sériu vodíkovej X5, ktorá podľa všetkého nebude dostupná bežným zákazníkom. Cieľom tejto flotily bude testovanie a získavanie dát. Od jari 2023 budú vyrobené autá navyše slúžiť aj ako „technologický demonštrátor“ pre lokálnu bezuhlíkovú mobilitu vo vybraných regiónoch. Nie je však vylúčené, že sa v budúcnosti začne iX5 Hydrogen vyrábať aj sériovo. 

Zdroj: BMW