Odhalením konceptu XM koncom roka 2021 bolo aj tým najväčším optimistom jasné, že BMW nástupcu modelu M1 s motorom uprostred už nepredstaví. Mníchov dal namiesto tohto prednosť obrovskému a ťažkému SUV a mnohí sa (formálne asi správne) pýtali, čo má 2,8 tony vážiaci vysoký tank spoločné s odkazom športovej divízie M. Odpoveď na túto otázku ponúkla Sarah Lessmann, produktová manažérka BMW M GmbH.

„M1 sa dokonale hodila do svojej doby, zatiaľ čo XM je šité na mieru dnešným zákazníkom. Klasické športové vozidlá boli kedysi mimoriadne atraktívne pre široké spektrum klientov a tým pádom relevantné aj pre výrobcov. Zákazníci na celom svete však dnes hľadajú SUV, ktoré kombinujú praktickú stránku a vysoké výkony v luxusnom balení,“ hovorí Sarah Lessmann.

Ak by sme jej odpoveď preložili do reči zrozumiteľnej aj pre priaznivcov klasiky, ktorým móda crossoverov a SUV nič nehovorí, BMW skrátka dalo prednosť číslam, respektíve zisku pred imidžom. Alebo ešte inak – priamy nástupca modelu M1 by sa nepredával tak dobre, ako plánovacie, marketingové a ekonomické oddelenie automobilky počíta v prípade plug-in hybridu XM.

Sarah Lessmann podľa stránky BMWBlog pripúšťa, že XM má pomerne extravagantný dizajn s nekonvenčnými proporciami, zároveň ale naznačuje, že niektoré prvky táto novinka od M1 prebrala. Naráža tým samozrejme na dvojicu modrobielych znakov umiestnených v horných rohoch zadného okna, ktoré napodobňujú logá na zadnom čele pôvodného superšportu, tým ale podobnosti končia... Ak teda nechcete tvrdiť, že tri šikmé pásy v zadných svetlách SUV sú paralelou na lamely krytu motora starého auta.

Zisk rozhodol

Pri pohľade do nedávnej histórie priamy odkaz na prvý samostatný športový model nájdete a naznačuje, že BMW podobný automobil pravdepodobne zvažovalo. Ide o koncept M1 Hommage z roku 2008, ktorý staval na autentických tvaroch originálu, vedenie firmy však už o pár rokov neskôr tvrdilo, že športová divízia nemá záujem vyvíjať a vyrábať autá pre úzku skupinu ľudí. Prioritou bol model, ktorý by sa dostal k čo najväčšiemu počtu zákazníkov. Výsledkom je dnešné BMW XM.

zdroj: BMWBlog