Generálny riaditeľ VW, Oliver Blume a šéf značky Volkswagen, Thomas Schäfer, majú chystaný scenár napísaný pomerne jasne. Musia masívne šetriť. Dôvodom je stávka na (momentálne) oslabujúcu elektrickú mobilitu nemeckej automobilke úplne nevyšla. A v kombinácii s celkovým prepadom európskeho trhu drveného reguláciami to pre firmu znamená nebezpečný koktail, ktorý hrozí masívnym prepúšťaním.

Podľa nemeckej internetovej stránky Manager-Magazin (MM) sa kríza vo VW neobmedzuje len na spor o továrne a kolektívnu zmluvu. Tvrdí, že spoločnosť bude musieť zrušiť miliardové investície do vývoja a zrušené majú byť tisícky pracovných miest.

Zo 130 na 100 tisíc

Manager-Magazin doslova uvádza, že v strednodobom horizonte by Volkswagen mohol zrušiť až 30 tisíc (!) pracovných pozícií, automobilka však toto číslo zatiaľ odmietla komentovať.

Internetová stránka magazínu MM hovorí, že finančný šéf Arno Antlitz chce v nasledujúcich piatich rokoch znížiť investície minimálne o desať miliárd eur. „Jedna vec je jasná, Volkswagen musí znížiť svoje náklady v nemeckých pobočkách,“ cituje hovorkyňu VW stránka Automobilwoche a dodáva, že len tak môže firma zarobiť dostatočné prostriedky na budúce investície. Ani ona však ohrozených 30 000 miest zatiaľ nekomentovala.

Detaily už onedlho

Ďalšie kolo jednaní medzi Volkswagenom a odbormi začínajú 25. septembra. Práve pri tomto stretnutí by mali zo strany predstavenstva zaznieť konkrétne plány, odborári sa však už vyhrážajú. Ich zástupca (z IG Metall) oznámil, že „ak VW siahne na pracovné miesta, zamestnanci mu dajú adekvátnu odpoveď“.

Mal tým na mysli samozrejme štrajk, pričom odbory sú v pohotovosti hlavne potom, ako s nimi automobilka ukončila desiatky rokov platnú kolektívnu zmluvu, ktorá v prvom rade fungovala ako istota zamestnania.

Šéf značky VW by chcel v budúcich rokoch zvýšiť prevádzkovú návratnosť investícií na 6,5 percenta. V priebehu prvých šiestich mesiacov tohto roka sa totiž toto číslo pohybuje na úrovni len 2,3 percenta.

Tlak na šetrenie je momentálne taký veľký, že v ohrození je továreň v Drážďanoch a druhá v Osnabrücku. Práve druhý zo spomínaných podnikov (ide o niekdajšie priestory spoločnosti Karmann) je tak trochu čiernou ovcou koncernu. Automobilku ju na konci nultej dekády donútil prevziať vtedajší premiér Dolného Saska, Christian Wulff, má ročnú kapacitu 100 tisíc áut, ale vlani vyrobila „len“ 28 tisíc modelov Porsche Boxster a Cayman (ktoré aktuálne končia) a žiadne VW.

Nie je kam ustupovať

Manager-Magazin zároveň upozorňuje, že zvažované zníženie počtu pracovných miest Volkswagenu v Nemecku zo 130 tisíc na 100 tisíc zamestnancov bolo generálnym riaditeľom koncernu, Oliverom Blumem, v úzkom kruhu „považované za reálne“.

Jeho predchodca, Herbert Diess, narazil pri podobnej iniciatíve na veľmi tvrdý odpor, takže plány na prepúšťanie musel zrušiť. Nemecké médiá však upozorňujú, že súčasné vedenie už nemá kam ustupovať. V hre je budúcnosť VW a tým pádom i celého koncernu.