S LED technológiou sa však výrazne zmenili možnosti dosiahnuteľného. Vývoj pokračuje ďalej a automobilky ako BMW a Audi prišli na trh dokonca s laserovými svetlami. Táto technológia síce teoreticky umožňuje väčší dosah diaľkových svetiel, no ten je zatiaľ limitovaný legislatívou v EU aj v USA na 600 m. Aj preto, no aj kvôli nižším nákladom sa Mercedes-Benz, jeden z priekopníkov adaptívnych svetiel, rozhodol zostať pri LED svetlách a ďalej zvyšovať ich funkcionalitu a rozlíšenie. 

Už budúci rok príde na trh modernizovaná trieda S so svetlami MULTIBEAM LED 3. generácie. Každé z jeho svetiel dostane štyri LED čipy s 1 024 svetelnými bodmi. To znamená 8 192 samostatne ovládaných svetelných bodov pre predné svetlá!
Mercedes Digital Light

Takto vyzerá LED čip s 1024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi

Mercedes Digital Light

V sériovom svetle od Mercedesu budú takéto čipy 4, čo znamená pre obe svetlá 8192 samostatne ovládaných svetelných bodov!

Mercedes sa spolu s ďalšími firmami pred časom zapojil do výskumného projektu µAFS (AFS-adaptive front lighting system) podporeného nemeckou vládou. Správu o výsledkoch tohto projektu sme vám priniesli iba nedávno. Produktom spoločného vývoja je totiž LED čip s 1 024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi. Nuž a teraz už vieme, kde si ho budeme môcť po prvýkrát vyskúšať. Bude totiž základom pre 3. generáciu svetiel MULTIBEAM LED, ktoré Mercedes ponúkne v modernizovanej triede S (BR222). Automobilka ju predstaví na autosalóne v Ženeve už budúci rok. Zaujímavosťou je, že skok v rozlíšení, ktoré dokážu svetlá MULTIBEAM LED ponúknuť bude ešte priepastnejší ako by sa mohlo zdať. Prvá generácie totiž ponúkla 24 samostatných LED diód v jednom svetle a ako sme mali možnosť vyskúšať, v Mercedese CLS už táto konfigurácia fungovala výborne. Iba nedávno prišla na trh druhá generácia s 84 diódami, ktorú automobilka uviedla do praxe v novej triede E a výsledok je zasa o čosi lepší. Nuž a tretia generácia MULTIBEAM LED svetiel bude už využívať LED čipy s 1 024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi. Konštruktéri však nezostali iba pri tom. Do jedného svetla totiž zabudovali až 4 takéto čipy. Zo znamená, že predné svetlá budú mať dokopy k dispozícii 8 192 pixelov, čiže samostatne ovládaných svetelných bodov. Výhodou je naozaj presné ohraničenie osvetlenej plochy, ako môžete vidieť aj na fotkách nižšie.

Mercedes Digital Light

Mercedes Digital Light

Mercedes Digital Light

Mercedes Digital Light

Ani rozlíšenie s 8 192 bodmi Mercedesu nestačí. Prichádza preto s technológiou DIGITAL LIGHT, ktorá prináša viac ako 1 milión svetelných bodov v jednom svetle! Takéto svetlá už dokážu vyslovene premietať obrazce na cestu pred autom!

Mercedes sa však nezameral iba jedným smerom a pridáva svetlám aj nové funkcie. V roku 2018 predstaví nový Mercedes-Benz CLE (C 257), ktorý nahradí súčasné CLS. Nuž a práve v tomto type bude mať premiéru technológia, ktorú v Stuttgarte nazvali DIGITAL LIGHT. Technológia ponúkne viac ako 1 milión (áno čítate správne) pixelov v jednom svetle. To znamená vyše 2 milióny svetelných bodov pre predné svetlá automobilu. Tie tak ponúknu HD rozlíšenie a úplne presné smerovanie svetla. Ako je vôbec možné dostať milión svetelných bodov do svetlometu? HD svetlá obsahujú čipy, ktoré pracujú s viac ako miliónom mikrozrkadiel. Každé z nich je pritom samostatne ovládateľné. Svetelných zdrojov tak môže byť oveľa menej. Mercedes preto musel vyvinúť softvér, ktorý dokáže ovládať toľko prvkov naraz a v reálnom čase spracovávať údaje zo senzorov, kamier a radarov a vyhodnotiť ako silno majú jednotlivé body žiariť. Gunter Fischer, šéf vývoja exteriérov v Daimler AG, pritom zdôrazňuje: "Rozhodujúcim faktorom nie je samotná technológia, ale digitálna inteligencia za ňou."

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Svetlá s HD rozlíšením ponúkajú úplne novú funkcionalitu. Ako povedal Gunter Fischer: "S našou stratégiou digitálnych svetiel sa nesnažíme iba o rekordy, skôr chceme dosiahnuť optimálnu viditeľnosť, maximálnu svetlosť, bez oslňovania. Prinášame tiež inovatívne funkcie na podporu vodiča a komunikáciu auta s ostatnými účastníkmi premávky." Svetlá DIGITAL LIHT totiž vedia  smerovať svetlo tak presne, že môžu slúžiť aj ako projektor. To znamená, že môžu na cestu premietať rôzne upozornenia (na práce na ceste, námrazu a podobne), signály z navigácie, či vyznačiť jazdné pruhy napríklad v zúženom mieste vozovky. Môže sa zdať, že práve tieto funkcie sú zbytočné, pretože zdvojujú funkcie Head-up displeja, ktorý všetko toto zobrazuje a dokonca už vie v niektorých prípadoch aj naznačiť chýbajúce čiary na ceste. Vývojári však touto technológiou smerovali k autonómnym režimom v autách. Vozidlo bude totiž musieť v čase, keď ho neovláda vodič, komunikovať s ostatnými účastníkmi premávky a najmä chodcami. Pri autonómnej jazde bude chodcom chýbať očný kontakt s vodičom a nebudú vedieť predvídať, napríklad či sa auto chystá zastaviť a či môžu bezpečne prejsť. Práve preto umožňujú svetlá DIGITAL LIGHT premietnuť na vozovku napríklad prechod a tým dajú chodcovi jasne najavo, že môže prejsť. Pravidelný čitatelia isto vedia, že táto myšlienka nie je nová. Mercedes ju prezentoval už v koncepte F015. Nuž a práve tu prichádza budúcnosť. Čo sa zdalo desaťročia vzdialené, už automobilka testuje a v roku 2018 aj prinesie na trh. Mercedes tak dvoma spomenutými technológiami znova posúva funkcionalitu svetiel na novú úroveň.

Mercedes Digital Light

Čip s viac ako milión samostatne ovládanými mikrozrkadlami

Multibeam LED 84

Iba pre porovnanie, modul s 84 LED diódami zo súčasnej druhej generácie svetiel Multibeam LED

Zdroj: Daimler