Naftové autá rozhodne nepatria do minulosti. Tvrdí to už niekoľko veľkých automobiliek, odborná obec, aj vedci zaoberajúci sa emisiami spaľovacích motorov. Ľuďom zorientovaným v problematike emisií pochádzajúcich z ľudskej činnosti je čoraz jasnejšie, že obrovský boom elektrických vozidiel v Európe a ich ekonomická podpora z verejných prostriedkov je skôr politickou objednávkou, než nevyhnutnosťou. Honba na naftové motory sa navyše začína podpisovať pod rastúce priemerné emisie CO2 v doprave. Ako z toho von? Zachovaním „čistých“ naftových motorov v ponuke. Aby však splnili prísne limity prichádzajúcej emisnej normy Euro 7, musia začať používať nové technológie. Vývoj skrátka ukazuje, že to ide, len to chce triezvy pohľad na vec a rešpekt voči fyzike.

Elektricky vyhrievaný katalyzátor Emicat má príkon 4 kW.

Pomôžeme im po studenom štarte

Spoločnosť Vitesco Technologies pracuje na novej technológii elektricky vyhrievaných katalyzátorov, ktoré pomôžu naftovým autám prekonať nepríjemnú fázu krátko po studenom štarte. Kým sa totiž katalyzátory nedostanú na prevádzkovú teplotu, nefungujú. Problém je, že emisné homologizačné mečania začínajú so studenými motormi. Pre výrobcov je preto mimoriadne dôležité, aby sa protiemisné systémy čo najskôr dostali na prevádzkové teploty. Doteraz sa to riešilo tak, že katalyzátory boli relatívne malé (aby sa čo najskôr zohriali), počas jazdy ich však bolo treba dochladzovať (najmä pri benzínových motoroch). A až kým výrobcovia neprišli s vodou chladenými výfukovými zvodmi, dochladzovali ich obohacovaním zmesi, čo zvyšovalo spotrebu (dobrým príkladom je napr. aj motor 1.2 TSI EA111). Elektricky vyhrievaný  katalyzátor od Vitesco Technologies dostal pomenovanie Emicat a bude prvým sériovým katalyzátorom svojho druhu. Už teraz si ho objednala nemenovaná automobilka. Podľa konštruktérov je zariadenie pripravené pre hybridné pohony využívajúce 48 V, pričom mu stačí príkon len 4 kW na to, aby dokázalo znížiť NOx o celých 48 %. Samotné CO2 dokáže elektrické vyhrievanie znížiť približne o 3 %. Podľa Vitesco Technologies sa nová technológia postará o zvýšenie celkovej účinnosti čistenia výfukových plynov naftových motorov o masívnych 97 %