Na sklonku minulého roka sa internetom začalo šíriť video, ktoré zachytáva extrémne rýchlu jazdu Radima Passera na jeho Bugatti Chiron. Šestnásťvalcové kupé českého miliardára dosiahlo na neobmedzenom úseku nemeckej diaľnice A2 podľa GPS rýchlosť až 417 km/h. Stanovilo tak vo verejnej premávke rekord, z ktorého sa šofér tešil. No postupne mu asi úsmev na perách zamrzol.

Passerovi hrozí obvinenie za tzv. sólové preteky

Pôvodné video z pokusu priblížiť sa k maximálnej rýchlosti vozidla s motorom 8.0 W16 a najvyšším výkonom 1 103 kW (1 500 k) zverejnil Passer koncom novembra. Začiatkom roka 2022 pridal pohľad z kokpitu. Až v druhej polovici januára vec zaplnila médiá a na hlavu vodiča Bugatti sa zniesla vlna kritiky z úst verejnosti, autoklubu ADAC i viacerých politikov. 

Pod verejným tlakom sa veci chytila polícia, ktorá finančníka podozrieva z nelegálnych pretekov. Na tie podľa nemeckých zákonov netreba dve autá. Obsahujú totiž inštitút tzv. sólových pretekov (na čas, resp. rýchlosť), za jeho porušenie hrozia okrem peňažného trestu aj dva roky za mrežami.

Daná legislatíva platí už niekoľko rokov. Dosahovanie rýchlostí 300+ km/h je však na niektorých častiach Autobahn stále bežné, pričom o žiadnom stíhaní vodičov sa nehovorí. Passerovi však reálne hrozí obvinenie. Táto kauza dobre ukazuje, ako sa počas ostatných rokov zmenila nálada v spoločnosti. 

Bugatti v minulosti gratulovalo, teraz sa dištancuje

Radim Passer kontroverznou jazdou prekonal vlastný rekord z roku 2015, kedy na nemeckej diaľnici dosiahol s modelom Veyron rýchlosť 402,5 km/h. K tomuto výkonu mu vtedy Bugatti gratulovalo. Názor na rýchlu jazdu však asi zmenilo, od aktuálneho rekordu českého miliardára sa totiž Bugatti proaktívne dištancovalo. Pri značke stavajúcej svoje meno primárne na prekonávaní rýchlostných limitov to asi nečakal nikto.

Hoci výrobca patriaci pod koncern VW rekord Passera vyslovene neodsúdil, vo svojom vyjadrení vyzdvihol zodpovedné konanie v cestnej premávke. Zároveň odmietol správanie vedúce k ohrozeniu účastníkov premávky. Záznamy však nič také neukazujú, keďže český miliardár urobil z hľadiska bezpečnosti absolútne nadštandardnú prácu.

Passer svoje vozidlo nechal pred jazdou skontrolovať priamo francúzskou továrňou, čo určite nebola lacná záležitosť. Okrem toho si vybral ideálny úsek neobmedzenej diaľnice v čase najmenšej premávky. Situáciu na ceste monitorovali ďalší ľudia na autách či nadjazdoch.

Skončí finančník za svoju jazdu za mrežami?

Menej nebezpečné pre skúšanie dotyku s maximálkou Bugatti by už bolo len prenajať si pre seba letisko alebo testovací ovál. Na to však nie je majiteľ modelu Chiron odkázaný, ide o plne homologizované auto a na danom úseku mu žiaden zákon nezakazoval ísť 417 km/h.

Je pre nás nepredstaviteľné, aby finančník skončil za mrežami za to, že išiel v dobrej viere legálne vyskúšať najvyššiu rýchlosť svojho auta. Navyše pri obrovskom dôraze na bezpečnosť. Väčším rizikom než Radim Passer sú nepochybne mnohí neskúsení šoféri, ktorí jazdia rýchlo bez prípravy či zohľadnenia premávky. Záberov takýchto „pretekárov“ je na internete nepreberné množstvo.

Zdroj. Autoforum.cz