Dorovnávanie minimálnej mzdy pre vodičov kamiónov nie je podľa Česmad Slovakia až taký problém. Sú tu iné, oveľa horšie...

Prezident združenia to priblížil na príklade Rakúska, ktoré po Nemecku a Francúzsku rozšírilo pôsobnosť zákona o minimálnej mzde od januára 2017 aj na dopravcov, ktorí do krajiny privážajú tovar alebo zabezpečujú osobnú dopravu. Napríklad dopravné spoločnosti musia vypĺňať 3-stranový elektronický formulár vodičom, ktorí idú do Rakúska. "Konečne sa podarilo formulár zmeniť, lebo vôbec nebol prispôsobený na podmienky cestného dopravcu, napríklad aj takého, ktorý je 3x do týždňa v Rakúsku," opísal Jančovič. Pritom musia mať vodiči formulár o poistení zo sociálnej poisťovne a zároveň dopravcovia musia poskytovať vodičom podmienky, ktoré vyplývajú z kolektívnych zmlúv platiacich v Rakúsku pre oblasť dopravy. V súčasnosti v krajine fungujú štyri takéto kolektívne zmluvy. "Nepoznáme hranice týchto kolektívnych zmlúv, nevieme, či sa týkajú sektora, alebo oblasti. Pre nás je to nesplniteľná požiadavka," dodal Jančovič. Okrem iného je pri každej kolektívnej zmluve aj rôzna výška hodinovej minimálnej mzdy. "Som audítorom, daňovým poradcom, mám teda dočinenia aj s pracovným právom a s účtovníctvom a keby som bol prepravcom na Slovensku, tak by som nevedel v Rakúsku uviesť správne údaje do formulárov. Predsa také niečo nie je možné!" uviedol rakúsky expert z poradenskej spoločnosti Grant Thornton Slovensko Wilfried Serles.

Dopravcom tiež prekáža, že sa pri posudzovaní minimálnej mzdy v Rakúsku neberú do úvahy cestovné náhrady, teda takzvané "diéty", ktoré slovenskí dopravcovia vodičom vyplácajú. "Keď prirátam k našej mzde, minimálnej mzde tej-ktorej krajiny, napríklad rakúskej, aj cestovné náhrady, tak slovenský vodič v Rakúsku je najlepšie plateným vodičom. Na to sa nechytá žiaden Rakúšan," uviedol Jančovič. 

Napríklad vo Francúzsku ešte musia mať okrem iného podľa jeho slov dopravcovia aj svojho zástupcu v krajine na konkrétnej adrese a telefónnom čísle, ktorý môže kedykoľvek poskytnúť informácie francúzskym úradom, keď to budú potrebovať. "To je absurdné!" konštatoval šéf združenia Česmad Slovakia. Najnovšie pritom Nemecko prišlo podľa združenia so zákazom odpočinku pre vodičov vo vozidle. "To je nerealizovateľné opatrenie," dodal Jančovič. Nevie si predstaviť situáciu, ako si vodič privolá taxík na parkovisko kamiónov, aby ho odviezol k ubytovaniu a ešte kým voľnú izbu vôbec nájde. Následne, keď sa bude vracať, bude sa strachovať, či tam nájde kamión alebo tovar, ktorý v kamióne viezol. 

"Tieto opatrenia nesmerujú k nastoleniu poriadku, sú deštrukčné voči dopravcom východných krajín. Proste nás tam nechcú," doplnil Jančovič. Aj najnovší návrh Európskej komisie (EK), takzvaný cestný balík, ktorý sa problematikou zaoberá, je podľa združenia neprijateľný. EK mala podľa Česmadu za cieľ touto úpravou bojovať so schránkovými firmami a s tzv. nomádskymi vodičmi, ale "v skutočnosti nim negatívne zasiahne do činnosti klasických dopravcov, ktorí vykonávajú bežné prepravy".