Chýbajúca diaľnica je problém, ktorý mal byť vyriešený ešte v minulom tisícročí! Kedy sa definitívne vyrieši je vo hviezdach. 

Absenciu ciest nepociťujú len obyčajní vodiči, ale predovšetkým je to cítiť aj na slabej, ak nie priam nulovej konkurencieschopnosti regiónu. Ako napr. nedávno avizované víťazstvo maďarského Debrecínu o automobilku BMW. Pritom podľa ZAP – Zväzu automobilového priemyslu, je na východe ešte miesto pre ďalšiu automobilku. Zároveň dodávajú, že v tomto regióne úplne chýba výroba ťažších úžitkových automobilov.

Slovensko môže podľa ZAP automobilkám ponúknuť stabilitu prostredníctvom členstva v Európskej únii (EÚ), Severoatlantickej aliancii (NATO) a eurozóne. Dôležité sú pritom aj skúsenosti s automobilovou výrobou a rozvinutý dodávateľský systém. "Ako nevýhodu by som vnímal neexistenciu diaľničného prepojenia západ – východ, čo neumožňuje v plnom rozsahu využívať kapacity rozvinutej dodávateľskej siete lokalizovanej predovšetkým na západe krajiny," podotkol generálny sekretár ZAP Ján Pribula.

A čo na výhru takpovediac susedného maďarského regiónu tvrdia v ZAP?  Tvrdia, že južný sused SR sa môže prezentovať reálnymi úspešnými projektmi spolupráce priemyslu a akademickej obce v oblasti vedy a aplikovaného výskumu a vývoja. "Takýto argument môže zavážiť v prípade, že investor plánuje aj presun kompetencií v oblasti výskumu a vývoja," myslí si Pribula, podľa ktorého je kvalifikácia a dostupnosť pracovnej sily v Maďarsku aj na Slovensku na približne rovnakej úrovni. Podobne je to podľa neho aj so štátnou pomocou, ktorá musí spĺňať kritériá stanovené EÚ.

Zdroj a foto: TASR, The Northern Echo