Málo známi výrobcovia superšportov prichádzajú a odchádzajú. Poslednú dobu však išlo skôr o elektrické superšporty. Aj keď autá s výkonom cez 1000 koní už vlastne môžeme nazvať aj hyperšporty. Czinger je nový výrobca z Los Angeles, ktorý ale trochu vystupuje z davu. Nie je to len spaľovacím motorom, ale aj netradičným sedením na štýl McLarenu F1.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

1250 koní na 1250 kg

Model 21C je prvým počinom tejto značky a bol navrhnutý, vyvinutý a skonštruovaný v USA. Ako som už spomenul, spôsob sedenia je na štýl McLarenu F1, no predsa sa líši. 21C neponúka tri miesta na sedenie ako F1, ale len dve. Vodič napriek tomu sedí v strede, keďže sedadlo pasažiera je umiestnené za ním. Tento posed zvolil výrobca pre dosiahnutie „optimálnej výkonnosti a rozloženiu hmotnosti“. To napriek tomu nie je úplne ideálne, no s pomerom 45:55 (predok:zadok) nie je od toho ďaleko. Celková hmotnosť s vodičom dosahuje hodnotu cca 1250 kg, čo je v porovnaní s elektrickými hyperšportami, ktorých baterky vážia pomaly „viac ako starý Fiat 500“, parádna hmotnosť. Ak k tomu zarátame výkon 920 kW (1250 koní), dostaneme raketu na kolesách. Je to šialené, no 21C má 1 koňa na 1 kg hmotnosti a neviem ako vy, no ja nepoznám veľa áut, ktoré disponujú takýmito hodnotami, resp. by som ich asi spočítal na prstoch jednej ruky. 

21C Lightweight

Hybridný systém pohonu

No odkiaľ sa tých 1 250 koní berie? Nejde o elektromobil. Napriek tomu sa Czinger 21C nevyhol elektrifikácii. Nie však kvôli zníženiu emisií, ale pre zvýšenie výkonnosti. Hybridný systém pozostáva z 2,88-litrovej V8-čky s dvomi turbami, z ktorej dostali až 700 kW (950 k). Ten dopĺňa dvojica elektromotorov, ktoré poháňajú predné kolesá. Pre zaujímavosť, červená zóna otáčkomera je až pri 10 500 ot./min. Hybridný systém spolupracuje so 7-stupňovou sekvenčnou prevodovkou transaxle s hydraulicky ovládanou viacdiskovou spojkou. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

0-100 km/h za 1,9 s 

Asi vás zaujímajú aj rýchlostné parametre. Čísla sú ohromujúce. Z 0-100 km/h za 1,9 sekundy! Z 0 na 300 a späť na 0 km/h za 15 s. Na 400 km/h a opäť na 0 len za 29 s. Svetoznámy šprint na štvrť míle zvládne za 8,3 sekundy a ručička tachometra sa zastaví až na hodnote 432 km/h. Budem sa opakovať, no vážne nepoznám veľa áut s podobnými parametrami. Dokonca pri rýchlosti 250 km/h dosahuje prítlak cez 250 kg. 

Kompozity, karbón a 3D tlač

Aby bolo auto čo najľahšie a najtuhšie, Czinger použil kompozitné materiály, torzné podpery sú z uhlíkových vlákien a celú štruktúru držia pokope spojenia vyrobené 3D tlačou. Rovnako aj značná časť podvozku je vyrobená touto technológiou. Tá je nielen ľahšia a časovo menej náročná, ale aj umožňuje inžinierom zredukovať materiál v nekritických konštrukčných bodoch a vyrobiť konštrukčne náročné časti auta. Czinger vie dokonca vytlačiť hliníkové či titánové časti, na čo sa len hodí slovo: "WAU". Zavesenie a aj tehlice sú vyrobené podľa výsledku topologickej optimalizácie. Aj preto majú tvar, aký by asi nikto nedokázal vymyslieť, no takto nemajú ani kúsok prebytočného materiálu. Karosériu dopĺňajú exteriérové panely, opäť z uhlíkového vlákna. Čo sa týka interiéru, okrem dvoch informačných displejov pred vodičom tam toho veľa nenájdeme. Jeden displej má však k dispozícii aj pasažier vzadu. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď klasická 21C nestačí

Všetky vyššie spomenuté parametre však platia len pre klasickú verziu 21C. Áno, Czinger vyrobil ešte nadupanejšiu verziu. A nie jednu, ale rovno dve. Odľahčená verzia nesie meno 21C Lightweight. Disponuje rovnakým výkonom, aj hodnotami zrýchlenia. Váha je však o 32 kg nižšia (1218 kg), čím sa pomer výkon:hmotnosť zvýši na 1,03. Táto verzia dostala aj rozsiahli aerodynamický balíček, ktorý nielen, že vyzerá skvelo a agresívne, ale predstavuje pri rýchlosti 250 km/h prítlak až cez 790 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ak vám toto stále nestačí, Czinger ponúka aj ultimátnu verziu Lightweight Track Only. Ako už názov napovedá, táto verzia 21C nebude určená do cestnej premávky ale len na okruhy. Hmotnosť v tomto prípade dosahuje len 1165 kg a zadnú sedačku v ňom nenájdete.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Czinger 21C je veľmi zaujímavým projektom, kde sa inžinieri naozaj vyhrali a použili tie najmodernejšie technológie. Z technického hľadiska je to majstrovské dielo. Je to hyperšport ako má byť a posúva level opäť o niečo vyššie. Ponúka obrovský výkon, šialené zrýchlenie, nízku váhu, aerodynamiku, unikátne a moderné technológie a hlavne, rev motora. Otázkou však ostáva, či sa dokáže tento americký výrobca presadiť a neskončí to len pri modeli 21C, čo by bola veľká škoda. Predsa len, nie je to auto postavené niekde v garáži, ale stojí za ním naozajstné inžinierske umenie a technológia za 150 miliónov dolárov. Potenciál je obrovský, no môže sa z neho stať napríklad druhý Koenigsegg?

Určite sa oplatí vidieť aj video nižšie, od Top Gearu, kde nahliadli do továrne Czingeru a bližšie sa pozreli na 21C.