Nechceme samozrejme podceňovať vašu schopnosť rozlišovať medzi Euro a Green NCAP, berte ale do úvahy fakt, že nie každý musí byť zorientovaný v terminológii a rozdieloch medzi jednotlivými typmi testov.

Inak povedané, ak v tom máte jasno, túto pasáž kľudne preskočte. Ostatným pripomíname, že „zelené“ NCAP je relatívne nový program hodnotenia ekologickej stránky osobných áut, ktoré zverejnilo prvé výsledky počiatkom roka 2019 a vzniklo v spolupráci s európskymi vládami a automobilovými klubmi.

V najnovšom kole skúšok sa objavuje kompaktný crossover Spring, ktorému podľa agentúry JATO Dynamics patrí ôsme miesto v rebríčku najpredávanejších malých mestských áut v Európe a zároveň drží desiatu priečku napredávanejších elektromobilov. Pripomíname, že ide o čísla za prvých šesť mesiacov 2022.

Od začiatku roka do konca júna si ho kúpilo 19 690 zákazníkov a pochopiteľne aj nás by zaujímalo, ako toto číslo ovplyvnili mizerné výsledky v Euro NCAP. To však môžeme len hádať rovnako, ako tipovať, či sa budú motoristi rozhodovať aj na základe záverov Green NCAP.

„Nový elektrický model Dacie má skromný výkon 33 kW, ktorý obmedzuje jeho dynamické vlastnosti, ale osloví tých, ktorí hľadajú funkčnú, čistú, efektívnu a cenovo dostupnú individuálnu mestskú mobilitu,“ píše sa na stránke Green NCAP a za pozornosť stojí i ďalšia pasáž venovaná dojazdu.

Podľa oficiálnych technických údajov má Spring dojazd v kombinovanom cykle podľa metodiky WLTP 230 kilometrov a meste údajne až 305 km, čo by bol na batériu s kapacitou len 26,8 kWh slušný výkon. Pravdou ale je, že NCAP dosiahlo o niečo skromnejšie výsledky. Priemerná spotreba pri meraní vyšla na 18,5 kWh/100 km a v reálnom svete sa tým akčný rádius skrátil na 180 kilometrov.

Ešte horšie Spring dopadne na diaľnici, kde aj pri v podstate ideálnych podmienkach a teplote 23 stupňov Celzia (simulované v laboratóriu) auto zvládne pri spotrebe 23,0 kWh/100 km len 141 kilometrov, a to musíme ešte dodať, že jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 125 kilometrov za hodinu, takže s posunutým obmedzovačom na povolené diaľničné tempo by bol výsledok ešte o niečo horší.

Pokiaľ ide o nabíjanie a vybíjanie akumulátora (teda pomer elektrickej energie odobratej autom zo siete a následne poskytnutej na výstupe z baterky), Green NCAP sa dopracovalo k hodnote 89 percent a tento výsledok hodnotí ako „efektívny proces nabíjania a vybíjania“. Pozitívne popisuje tiež nízku pohotovostnú hmotnosť (970 kg) či nízku priemernú spotrebu a v závere dodáva, že „s piatimi hviezdičkami a celkovým indexom 9,9 ide Dacia so svojim supermini ostatným príkladom“.

zdroj: Green NCAP