Automobilka Dacia, resp. jej „matka“ aliancia Renault-Nissan, prichádza do Európy s novým elektrickým crossoverom Dacia Spring Elecric. Podľa všetkého spôsobí na európskom trhu s elektromobilmi menšiu revolúciu, má ísť totiž o najdostupnejší elektromobil na trhu, ktorý bude konkurencieschopný aj bez štátnych dotácií a iných, umelo vytvorených stimulov, na ktoré dosiahnu len niektorí motoristi. Skrátka, elektrická Dacia pre každého. Jej finálne ceny na európskych trhoch zatiaľ nie sú známe (okrem Maďarska), nízka cena sa však aliancii darí dosiahnuť vďaka výrobe auta v Číne. A práve tento fakt je príčinou hnevu francúzskych odborov. Tie dvíhajú varovný prst.

Francúzske odbory dôrazne žiadajú, aby sa výroba Dacie Spring Electric presunula z Číny do Európy.

A čo ekológia?

Daciu Spring Electric bude vyrábať spoločnosť Dongfeng Motor Group (v spolupráci s Nissanom) v rovnakých priestoroch ako elektrický Renault City K-ZE, čo znepokojuje najmä francúzske odbory. Tie sa totiž právom obávajú o zamestnanosť v domovskej krajine Renaultu. Problémom je aj fakt, že Renault zinkasoval štátnu dotáciu 5 mld. eur na podporu zamestnanosti vo Francúzsku. „Sme zásadne proti výrobe Dacie Spring Electric v Číne,“ ohradil sa Frank Daoust, hovorca zamestnaneckej únie CFDT. „Táto výroba nie je v súlade so štátnou podporou pracovných miest vo Francúzsku,“ dodal Daoust. Tam sa však kritika nekončí. Do boja vytiahli odbory aj ekológiu. Odborový zväz Renaultu (FO) uviedol, že uhlíková stopa Dacie Spring bude katastrofálna. A dôvod? Emisie, ktoré vyprodukuje doprava auta z Číny do Európy. „Je nemysliteľné a vrcholne nezodpovedné vyrábať elektrickú Daciu kdekoľvek okrem Francúzska,“ vyhlasujú fabrické odbory.  Pikantné na celej veci je najmä to, že Jean-Dominique Senard, predseda predstavenstva automobilky Renault, vyzval ešte v júni 2020 predstaviteľov francúzskej vlády, aby prijali opatrenia zabraňujúce dovozu lacných elektromobilov z Číny do EÚ.

zdroj: Reuters, Autonews