Vzťahy medzi ťahúňom ekonomiky, Nemeckom, a Bruselom budú opäť naštrbené. Môže za to spor o spoplatnenie úsekov ciest pre osobné autá. Nemecko totiž odmietlo podporiť návrh Európskej komisie na mýto spoplatnené podľa prejdenej vzdialenosti. Konečne sa našiel aspoň niekto, kto to podporil. Dúfam, že sa na ich stranu pridajú aj ďalšie krajiny. O návrhu sa v súčasnosti diskutuje na národnej úrovni, ale aj v Európskom parlamente.

ČO JE PODĽA VÁS LEPŠIE?
  • Mýtny systém - poplatok za prejdenú vzdialenosť ( 11% )

     

  • Diaľničná známka - časové hľadisko ( 89% )

     

Odpovedalo 103 ľudí  

Informovali sme Vás už o tom, že Brusel už nejakú dobu pekne pomaly a potichu tlačí na pílu, aby bol princíp vyberania poplatkov v každej krajine rovnaký. Samozrejme, pre nás Slovákov, na slovenské pomery s našou cestnou, resp. diaľničnou sieťou to bude asi nevýhodné. Podľa návrhu by Nemecko muselo svoj model mýta zmeniť najneskôr do roka 2027, alebo ho úplne zrušiť. A v podstate sa to týka aj Slovenska, keďže nie je to tak dávno, čo sme investovali masu peňazí do elektronickej diaľničnej známky! Princíp vyberania poplatkov majú zatiaľ na starosti členské krajiny. Nebude to však večne. Skloňuje sa obdobie okolo roku 2022-2027. Čo nie je až tak vzdialená budúcnosť. Brusel navrhuje zaviazať členské štáty k povinnosti zohľadniť skutočné opotrebovávanie ciest. Ako to chcú dosiahnuť? Neviem. 

Veľa krajinám a veľa motoristom sa nepáči celá myšlienka spoplatnenia vybraných úsekov nemeckých ciest. Najväčšie spory sa týkajú možnosti odpočítania daní domácim vodičom. Proti tomu sa najviac snažia bojovať Rakúšania. Prakticky by sa dalo povedať, že reálne budú do systému prispievať len cudzinci. Brusel však proces proti Nemecku pre diskrimináciu cudzincov zastavil po tom, ako Berlín uskutočnil výrazné zmeny.

Celkovo táto problematika v Nemecku nie je ešte vôbec na konci. Sám som zvedavý, čo prinesie, a či naozaj budú musieť siahať motoristi oveľa hlbšie do vrecka.