O štrnásť percent. Alebo ak to chcete v absolútnych číslach, tak približne o 11 miliónov kusov. O čom je reč? Presne o toľko by sa mal v tomto roku znížiť počet vyrobených osobných automobilov v porovnaní s rokom 2020 kvôli kríze, ktorú spôsobil drobný integrovaný obvod. Presnejšie povedané, jeho nedostatok.

To netvrdí naša redakcia, ale pomerne známe konzultantské spoločnosti v oblasti manažmentu výroby. A pretože máme začiatok októbra a vo svojich odhadoch vychádzajú zo stavu v uplynulých mesiacoch, rovno dodávame, že situácia nie je ani trochu ružová. „Predpokladáme, že v tomto roku sa nepodarí zmontovať desať až jedenásť miliónov áut,“ povedal pred pár dňami pre nemecký denník Welt am Sonntag Albert Waas, partner poradenskej spoločnosti Boston Consulting.

čipovej krízy

A nie je jediný. Podľa analytického článku v ďalšom nemeckom periodiku, tentokrát časopise Der Spiegel, dospela ďalšia poradenská firma PwC (PricewaterhouseCoopers) k podobne masívnemu poklesu čísel produkcie a jej prognóza je ešte horšia. Tiež hovorí o prepade 11 miliónov áut a jej zástupca Felix Kuhnert, šéf divízie automobilového priemyslu v PwC dodáva: „Problémy v treťom štvrťroku 2020 sa zintenzívnili, preto budú pokračovať aj v nasledujúcom roku.“

Aby sme mali k daným predpovediam i tretí zdroj, pridávame odhad Alix Partners. Podľa tejto nemeckej konzultantskej firmy nemajú byť čísla také dramatické. Podľa nej sa v roku 2021 celosvetovo vyrobí „len“ o 7,7 milióna menej áut a automobilový priemysle tým príde o tržby vo výške takmer 180 miliárd eur. Asi by sme mali ešte dodať, že ešte v máji Ali Partnes počítala so stratou 95 miliárd eur a prepadom produkcie o 3,9 milióna vozidiel.

čipovej krízy

Čierneho Petra majú všetci

Veľký zásah v tomto súboji o súčiastky dostal americký koncern General Motors, ktorému klesli predaje na domácom trhu až o tretinu, teda na necelých 477 tisíc vozidiel. Európske firmy či prakticky ktorýkoľvek iný výrobca na svete však nemá dôvod na radosť. A zákazníci už vôbec nie.

Tento výpadok bude mať (a dnes už fakticky aj má) veľmi nepríjemný dopad na ceny všetkých nových áut bez ohľadu na to, či budú poháňané benzínom, dieselom či elektromotorom. Na jednej strane to síce môže vyzerať, že sa pánom situácie stane aspoň na čas váš díler, ktorý vám nebude musieť poskytnúť zľavy či výbavu bez príplatku, lenže niečo také by sa mohlo stať len v situácii, keby mal čo predávať.

čipovej krázy

To isté čakajte aj na trhu s ojazdenými autami, aj keď sa zo zotrvačnosti niektoré súčasné dôsledky prejavia o niečo neskôr. Čo tým chceme naznačiť? Skúste sa napríklad zamyslieť nad tým, ako to bude vyzerať na trhu o pár rokov neskôr, keď sa v ponuke zrazu neobjavia trojročné autá po leasingu, pretože ich zákazníci dnes nedostali. Áut bude jednoducho menej. Nových i starých. A budú len drahšie. Nielen kvôli nástupu elektrickej mobility. Ak preto váhate s nákupom, nerobte to. Ako sa hovorí, už včera bolo neskoro. A zajtra to bude len horšie.