V čase, keď automobilky bojujú o každý gram CO2, aby platili čo najmenšie flotilové emisie, je predstava 10 % úspory paliva takmer rozprávkovým počinom. Spoločnosť Delphi pritom tvrdí, že to dokáže zabezpečiť. A čo je ešte zaujímavejšie, stačí na to používať doterajšie motory. Úspora totiž väzí v niečom úplne inom.

Graf ukazuje, ako dokáže spolupráca jednotlivých asistenčných systémov ušetriť spotrebu áut.

Spolu to dokážeme

Hlavná myšlienka programu Intelligent Driving, ktorý spoločnosť Delphi Technologies rozvíja, je pritom jednoduchá a už dlhé roky nemenná. Všetko tkvie v plynulosti pohybu a predchádzaní momentom, keď treba prudko brzdiť a následne sa rozbiehať. Výskumníci Delphi pritom majú svoju metódu plynulého pohybu v praxi otestovanú a reálnu úsporu 10 % paliva potvrdenú. Zatiaľ však len na vybratých testovacích úsekoch. Aby totiž takto mohlo jazdiť každé auto a konštruktéri úspešne eliminovali najväčšiu slabinu celého systému – vodiča – je potrebná spolupráca viacerých jazdných asistentov a navigačných podkladov. Tie mimochodom dodal TomTom (mapy sú označené TomTom ADAS) a sú v nich označené aj stúpania, klesania, polomery zákrut, dopravné značenia aj rýchlostné obmedzenia.

Delphi používa mapové podklady len ako doplňujúci zdroj informácií, autá vybavené komplexným systémom Intelligent Driving si totiž samy dokážu pomocou kamier overiť aktuálnu situáciu a okrem dopravných značiek „odsledovať“ aj hustotu dopravy či zmeny v dopravnom značení. V spolupráci s adaptívnym tempomatom schopným rozoznávať stúpania a klesania (s predstihom uberá a pridáva plyn) a ostatnými asistenčnými systémami tak dokáže Delphi autám zabezpečiť plynulosť pohybu, ktorá sa premietne do 10 % úspory paliva. Intelligent Driving dokonca využíva prvky umelej inteligencie a už čoskoro bude vedieť sám rozhodnúť, či je na križovatke vhodnejšie čakať a následne odbočiť doľava (pri vjazde na hlavnú cestu) alebo bez čakania odbočiť doprava a pri najbližšej príležitosti auto otočiť.

Plynulosť dopravy určite nie je novou myšlienkou, Delphi ju však posúva na novú úroveň a údajne pracuje na tom, aby bola čoskoro použiteľná pri väčšine nových vozidiel.

zdroj: Delphi