Aktualizované 13. januára, 13:28 o stanovisko NDS: Diaľničiari vo vyjadrení pre TOPSPEED zdôrazňujú, že stavebno-technický stav tunela je v súčasnosti dobrý a neohrozuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.

"V najbližších rokoch budú prebiehať len menšie opravné a rekonštrukčné práce. Tie budú vyžadovať uzavretie tunela v rádoch niekoľko (maximálne desiatok) dní. Práce budú vždy vykonávané v režime 24/7. Komplexná rekonštrukcia tunela sa plánuje súčasne s výstavbou druhej tunelovej rúry, kedy bude jestvujúca tunelová rúra zatvorená rádovo niekoľko mesiacov. Presný spôsob zabezpečenia obchádzky bude predmetom projektovej dokumentácie," uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po 20 rokoch stále bez druhej rúry

Branisko sa stal prvým diaľničným tunelom na diaľnici D1. Nachádza sa na rozhraní okresov Levoča a Prešov, jeho dĺžka je 4975 metrov a už čoskoro oslávi 20. narodeniny. Pre motoristickú verejnosť bol otvorený 29. júna 2003. Odvtedy ubehol dlhý čas a stále nie je sprejazdnená jeho druhá rúra. To sa teraz ukazuje ako vážny zádrhel, ktorý už robí vrásky na čele zástupcom štátu.

„Máme pred sebou 7 – 8 rokov, kedy nám bude končiť životnosť technológie v jednej rúre Braniska,“ popisuje situáciu šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko. Následne bude potrebné pristúpiť k technologickej obnove a odstávka tunela bude trvať mesiace. Bez advekvátnej „plánu B“ by to znamenalo spomalenie dopravy a zápchy, pričom z tohto úseku by sa stal vysoko pravdepodobne „lievik“ pre dopravu prechádzajúcu diaľnicou D1.

Jacko nezdieľa názory niektorých odborníkov, že riešením je vybudovať obojsmerne dvojpruh priamo cez kopec Branisko. Pýta sa, prečo sa k takémuto nepristúpilo v čase, keď sa rozhodovalo o tom, či tunel Branisko vôbec postaviť. „Keď už máme jednu rúru, tak robíme všetky možné kroky, aby sme začiatkom tohto roka vypísali súťaž na štúdiu realizovateľnosti na druhú rúru Braniska,“ uvádza prvý muž diaľničiarov. Ešte predtým je potrebné pre tento krok aktualizovať plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Vo februári by o jeho novej verzii mala rokovať vláda.

12-tisíc áut denne

Diaľničiari ešte v roku 2016 počítali s tým, že dnes už bude druhá rúra Braniska v plnej prevádzke. Malo sa tak stať najneskôr do roku 2022, no realita je, že jej výstavba sa ani len nezačala. Aj keby sa podarilo dokončiť ostatné úseky diaľnice D1, stále by sa nedalo tvrdiť, že máme plnohodnotnú diaľnicu medzi dvomi najväčšími mestami Slovenska – Bratislavou a Košicami. Dôvodom by bola práve chýbajúca druhá rúra Braniska.

Analytici inštitútu INEKO v minulosti avizovali, že jedna rúra Braniska je dostatočná. Diaľničiari prezentovali opačný názor. Nezhody analytikov a NDS spočívali najmä v odhadoch týkajúcich sa očakavaného nárastu vyťaženia tunela. Dnes tunelom denne jazdí zhruba 12-tisíc vozidiel (posledný údaj za rok 2021), z toho asi dve tisíc reprezentujú tie nad 3,5 tony. Hranicou, kedy je podľa štátu vo všeobecnosti pre tunel potrebná druhá rúra, je intenzita dopravy 20-tisíc vozidiel za 24 hodín.

„Vnímanie potreby dobudovania druhej rúry Braniska súvisí skôr s uzatváraním tunela počas technologických odstávok z dôvodu údržby a opráv, ktoré sú dlhšie aj pre zlý technický stav zatiaľ jedinej tunelovej rúry,“ uviedlo INEKO v minuloročnom stanovisku pre denník SME s dovetkom, že časový odhad pre dostavbu druhej rúry diaľničiari posunuli až na rok 2033. To by však znamenalo, že druhá rúra sa pravdepodobne nestihne dokončiť pred nutnou rekonštrukciou tej prvej, ktorá má byť potrebná o 7 - 8 rokov. 

Zdroj: SME, Korzár