Diaľnice sa u nás síce stavajú pomaly, ale draho. A my máme byť vďační za každý jeden kúsok, ktorý nám uľahčí život?

Dočkáme sa takého stavu diaľnic niekedy? 

Sprejazdnením úseku D3 Svrčinovec – Skalité – št. hr. SK/PL sa odstránia časové straty vodičov a cestujúcich, zlepší sa dopravný komfort účastníkov premávky. Motoristi jazdou po novootvorenom úseku ušetria 9 minút v porovnaní s jazdou po ceste I. triedy. Zároveň to pozitívne ovplyvní životné prostredie v blízkosti existujúcich komunikácií...


Dva tunely a najvyšší most

Prejazd týmto úsekom bude pre motoristov skutočne zážitkom. Dobrú atmosféru vytvorí scenéria krásnej panenskej prírody. Súčasťou úseku je okrem dvoch tunelov Svrčinovec a Poľana aj najvyšší most v strednej Európe – most Valy (84 m). Motoristi sa počas jazdy po ňom budú môcť pokochať výnimočným pohľadom na tri krajiny – Slovensko, Česko a Poľsko.   

 
Vedeli ste, že ...?

  • Na stavbu mosta Valy bolo použitých 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.
  • Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.
  • Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

 
Financovanie výstavby
Cena za vybudovanie úseku diaľnice od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presahuje 417 miliónov eur. Zmluvná cena za vybudovanie úseku D3 Svrčinovec – Skalité je necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Trojkilometrový úsek diaľnice v polprofile od Skalitého po hranice s Poľskom začali stavať v roku 1997 a firmou Váhostav! Po 20 rokoch od zahájenia výstavby a 15 rokov po smrti Alexandra Rezeša, ktorý ju ako minister dopravy objednal, prešla šialene dlhá doba. Pýtate sa, je to vôbec možné? Áno, je! Po prvých troch kilometroch k nej teraz pristavili 12 kilometrov, čiže celková dĺžka je zhruba 15 kilometrov.


Aj nadväzujúca diaľnica má takmer v celej dĺžke jeden pruh pre každý smer, viac by zrejme neprešlo cez Európsku komisiu, pretože veľká investícia by sa v pomere k hustote premávky nevyplatila. Od hraníc doteraz nemohli niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestili. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín, alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Zdroj: NDS, HnOnline