Majiteľom tohto ojazdeného Leafu je novinár Rory Reid, ktorý je známy okrem iného aj účinkovaním v Top Geare v dobách po Clarksonovi. Svoje auto sa rozhodol zveriť do rúk kolegovi Alexovi Kerstenovi a spolu vyrazili na testovací okruh Millbrook neďaleko Bedfordu.

Elektrický Nissan mal už niečo za sebou. Je z roku 2012, má najazdených okolo 118 tisíc kilometrov a Reid ho kúpil za 4695 libier, v prepočte 5350 eur. Kvôli situácii na trhu s novými i ojazdenými autami by dnes pri jeho predaji ešte zarobil. S ohľadom na vývoj cien by ho po roku strelil za približne 6000 libier, čo je cirka 6840 eur.

O predaj ale v tomto prípade nešlo. Autorov videa zaujímal dojazd. V lete pri podobnom pokuse sa majiteľovi vozidla podarilo pri úspornej jazde dosiahnuť 66 míľ, teda 106 kilometrov. Podmienky boli ideálne a spotreba sa podľa ich merania pohybovala okolo 15 kWh na 100 km. Háčik je v tom, že sa batérii Leafu po desiatich rokoch znížila využiteľná kapacita zhruba o tretinu, z 22 na 16 kWh, čo je ekvivalent približne 6,2 litra benzínu.

Najnovší pokus v Millbrooku mal ukázať opak. Teda aký je najhorší dojazd ojazdeného Leafu prvej generácie pri maximálnej rýchlosti a v mraze.

Pred výjazdom na päťprúdový ovál s dĺžkou 3,2 kilometra padlo medzi účastníkmi testu pár tipov. Že vedeli, do čoho idú, dokazujú aj ich čísla. Hádali, že Leaf v týchto podmienkach zvládne 39 až 53 kilometrov...

Na začiatku svietil na prístrojovom paneli dojazd len 42 míľ, teda necelých 68 kilometrov. Pripomíname, že Nissan mal plne nabitú baterku a vyrážal v eko-režime, vonku však boli tri stupne pod nulou, a to Leafu nerobilo dobre.

Podľa tachometra sa auto podarilo rozbehnúť na 99 míľ/h, teda 159 km/h, a aby to mala baterka v japonskom elektromobile ešte o chlp ťažšie, hlavní protagonisti spustili vyhrievanie sedadiel. A Nissanu sa to skutočne nepáčilo. Po piatich kilometroch od štartu spadol uvádzaný dojazd na 38,6 km. Po absolvovaní 7,4 km sa prepadol na 4,8 kilometra a auto začalo hlásiť nízku úroveň nabitia akumulátora. A o kilometer ďalej svietili v kolónke dojazdu už len tri čiarky signalizujúce nulu. Po necelých deviatich kilometroch!

Elektromobily ale podobne ako ktorékoľvek iné auto s dojazdom vždy trochu „kecajú“, takže otázkou bolo, ako ďaleko sa Nissan dostane so zdanlivo prázdnou baterkou.

Posádka hlásila miernu stratu výkonu, ale po 18 kilometroch bol Leaf stále schopný pokračovať (tachometrovou) rýchlosťou 158 km/h. Takže posádka pustila svetlá, stierače, výstražné smerovky, začala trúbiť... skrátka urobila všetko pre to, aby to Leafu ani trochu neuľahčila. Ten začal čoskoro volať po návšteve nabíjačky, od spolujazdca ale dostal jasne zamietavé stanovisko.

Po necelých 33 kilometroch sa na prístrojovom paneli objavil symbol korytnačky a auto citeľne spomalilo. Automatické vyradenie do neutrálu bolo jasným znamením, že je koniec. Výsledok? 21,6 míle, teda 34,75 kilometra.

zdroj: AutoTrader