Téme vysokých vonkajších teplôt a ich negatívnemu vplyvu na kondíciu akumulátorov a dojazd elektrických áut už bolo venovaných niekoľko materiálov. A aj keď majú rôznu výpovednú hodnotu, faktom zostáva, že poukazujú na negatívny vplyv vysokých teplôt na kondíciu batérií v autách. Podľa nemeckej organizácie KÜS fungujú súčasné li-ion batérie najlepšie pri vonkajších teplotách 15 – 35 °C. Ak je vonku príliš teplo, zvyšuje to nároky na chladenie akumulátorov, ktoré odčerpáva ďalší kus energie (čo znižuje dojazd elektrických áut). Správa KÜS navyše pripomína, že zvyšujúce sa teploty znižujú nabíjací výkon, takže v tropických krajinách sa elektrické autá reálne dobíjajú o niečo dlhšie.

Reálne sa nedá využívať celá udávaná kapacita akumulátorov. Podľa niektorých expertov je pre čo najlepšiu kondíciu batérií ideálne držať ju v rozmedzí 40 - 80 % kapacity.

Problémom je aj dlhodobý pokles kapacity

KÜS hovorí aj o tom, že bezpečná tepelná hranica pre fungovanie akumulátorov je 120 °C, po jej prekročení môže v akumulátoroch dôjsť k neočakávaným skratom. Systémy sú samozrejme tepelne chránené, faktom však je, že vysoké teploty všetko komplikujú. Na problémy v oblastiach s vyššími teplotami koniec, koncov poukázala aj spoločnosť Geotab v štúdii rozoberajúcej dlhodobé sledovanie 6000 elektromobilov. Okrem vyhodnocovania ich spoľahlivosti a poklesu dojazdu v rôznych režimoch ukázali výsledky aj zaujímavý fakt, že kým v oblastiach s miernym podnebím sa kapacita používaných trakčných akumulátorov znížila v priebehu štyroch rokov priemerne len o 3 %, v teplejších krajinách prišli za rovnaký čas majitelia elektromobilov až o 11 % kapacity svojich batérií.

Využívať len časť kapacity reálne pomáha

Ciest, ako predĺžiť životnosť li-ion akumulátorov, je viac. Jedným z najúčinnejších je podľa KÜS využívanie len časti kapacity akumulátorov. Ideálne je údajne udržiavanie nabitia akumulátorov niekde medzi 40 a 80 % kapacity. V reálnom živote je to trochu problematické, ak to však podmienky len trochu dovoľujú, je lepšie nenechať batériu dlhodobo vybitú, ale ani úplne nabitú. Nabíjanie do 100 % kapacity sa všeobecne neodporúča (strop je 80 % nabitia), pričom pre stav dlhšieho ponechania nabitej batérie je odporúčaním max. 90 % jej nabitia. Doplna nabitý akumulátor údajne starne rýchlejšie. A ako postupovať pri dlhodobej odstávke elektromobilu? KÜS radí nechať ho nabitý na 50 % kapacity a určite nedovoliť, aby sa časom sám vybil pod 10 – 15 %. Čo sa týka domáceho nabíjania, ideálne je nabíjanie hneď po príjazde domov, keď je akumulátor ešte zohriaty takmer na prevádzkovú teplotu.

zdroj: KÜS, Geotab