Autobus či električka? 

Koncept predstavili na medzinárodnej výstave 19th China Beijing International High-Tech Expo a dostal názov Transit Elevated Bus (TEB), čiže akýsi vyvýšený autobus. Ide však skôr o električku, pretože vozidlo sa presúva po koľajniciach a na jeho pohon slúžia elektromotory. Podstatné sú ale jeho rozmery. Je dlhý 60,6 m, široký 7,8 m, a vysoký 4,5 m. Práve výška a šírka tohto autobusu sú podstatné. Pod nim totiž môžu jazdiť dva jazdné pruhy áut s výškou do dvoch metrov. Súprava by mala byť schopná dosiahnuť rýchlosť približne 65 km/h. Najdôležitejší je však počet prepravených osôb. V tomto prípade by to malo byť až 1 200 ľudí. To znamená, že jedno takéto vozidlo nahradí 40 autobusov, čo by znamenalo okrem iného úsporu až 800 ton paliva ročne. Navyše náklady na takýto systém hromadnej prepravy by mali byť oveľa nižšie ako náklady na vybudovanie metra. Podľa autorov by to malo byť iba 16% z ceny metra. Kratší by však mal byť aj čas potrebný na výstavbu takejto trate.

Čínske riešenie dopravných zápch s MHD je násobne lacnejšie než metro!

Takéto vozidlo prevezie až 1 200 ľudí a nemusí stáť v zápchach

Táto myšlienka však rozhodne nie je nová. Už v roku 1969 predstavili podobný nápad dvaja architekti Craig Hodgetts a Lester Walker. Ich súprava mala jazdiť medzi Washingtonom DC a Bostonom. Na rozdiel od najnovšej čínskej verzie si však títo dvaja Američania koncom 60-tych rokov vysnívali súpravu poháňanú turbínami a jazdiacu po vzduchových vankúšoch rýchlosťou až 320 km/h. Zatiaľ čo vtedy to bola iba utópia, čínsky tím to berie skutočne vážne. Šéfkonštruktér TEB, Song Youzhou, predstavil prvú verziu svojho návrhu už v roku 2010. Teraz by však jeho tím mal postaviť aj funkčný prototyp. Ten už stavajú v meste Changzhou a plánujú ho otestovať v priebehu júla, alebo augusta.

Zdroj: citylab, mashable