Prvým rýchlym autám od Audi vo vyššej strednej triede písmená RS spočiatku chýbali. Staršie Audi 100 v generácii C4 síce existovalo vo verzii S4 a po premenovaní na A6 prišlo prevedenie S6 s preplňovaným 2,2-litrovým päťvalcom alebo atmosférickou V8. Spojenie RS6 však dorazilo až v nasledujúcej generácii C5, a to takmer na konci výrobného cyklu.

RS6 C5

Tento model (C5) mal za úlohu konečne konkurovať BMW M5 a Mercedesu E55 AMG, to by však bez rozsiahlych športových úprav samozrejmenebolo možné. Tak prišli k slovu konštruktéri z oddelenia Quattro GmbH, ktorí vymysleli, ako sa dostať do priazne fanúšikov tých najrýchlejších nemeckých sedanov a kombi. Jednoducho k atmosférickej 4.2 V8 pridali dve turbodúchadlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V tej dobe bola väčšia časť motora pred prednou nápravou, a aby ho tam konštruktéri dostali, predĺžili prednú časť o 4 centimetre. Zároveň však museli bojovať s obrovskou nedotáčavosťou. Ladenie pohonnej jednotky prebiehalo vo Veľkej Británii pod taktovkou Cosworthu. Maximálny výkon poskočil na 331 kW (450 koní) a 560 Nm, teda výrazne viac ako malo súbežne predávané BMW M5 E39 či dosluhujúca E55 AMG W210. Novinku v podobe E55 AMG W211 však už neprekonávala, ale aj tak išlo o to naj, čo ste si mohli v tej dobe kúpiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Manuálna prevodovka z predchodcu S6 sa tu už neobjavila, Audi ponúkalo len 5-stupňovú automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies quattro. Aj napriek vtedajšiemu automatu, ktorý na manuál značne strácal, ste mohli z 0 na 100 km/h zrýchliť za 4,7 sekundy. Na konci výroby Audi prišlo so zvláštnou verziou RS6 Plus. Mala výkon zvýšený na 353 kW (480 koní), krútiaci moment ostal na hodnote 560 Nm. Túto generáciu Nemci vyrábali ručne a netreba spomínať, že dnes ide o veľmi vyhľadávaný youngtimer.

RS6 C6

Ako prekonať biturbo V8? Jednoducho. Pridáte dva valce. Asi takto nejako premýšľali v Audi, keď hľadali techniku nástupcu s interným označením C6. A keďže štyri kruhy patrili do koncernu spolu s Lamborghini, z regálov si požičali 5,0-litrové biturbo V10 z Gallarda. Svetlo sveta auto uzrelo v roku 2008. Celkový výkon poskočil na 426 kW (580 koní) a 650 Nm, čo bolo viac ako ponúkala R8 GT.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohon quattro ostal, automat dostal jeden rýchlostný stupeň naviac a zrýchlenie sa zlepšilo na 4,5 sekundy. Netreba ale zabudnúť, že s novým motorom a generáciou narástla tiež pohotovostná hmotnosť. K dispozícii boli tiež karbónovo-keramické brzdy, ktoré mali vpredu priemer až 420 mm. Výroba sa zastavila na približne 8 tisíc kusoch, čo dnes robí z tejto generácie potencionálne veľmi zaujímavé auto s pravdepodobným nárastom ceny.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

RS6 C7

Posledná RS6, ktorá do prehľadu o minulých generáciách ešte patrí, je auto postavené na základoch C7. A otázkou bolo, ako prekonať preplňovanú V10 predchodcu. Niekto by možno očakával rovno V12, lenže tou dobou už do vývoja zasiahol downsizing.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pre mnohých fanúšikov bolo sklamaním, keď RS6 dostala „len“ 4,0-litrový dvakrát preplňovaný osemvalec. Lenže vďaka tomu sa podarolo zastaviť už neúnosné zvyšovanie pohotovostnej hmotnosti. Takže nová RS6 pomerne významne zhodila na váhe (až 120 kg), čo vtedy nebolo úplne bežné. A neobvyklé tiež bolo, že C7 prišla v roku 2013 na trh s nižším výkonom ako predchodca. Bol znížený na 412 kW (560 koní), podarilo sa však zvýšiť krútiaci moment na 700 Nm.

Spolu s najnovšou 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa konštruktérom podarilo skrátiť zrýchlenie z miesta na 100 km/h na 3,9 sekundy. A navyše o dva roky neskôr predstavili verziu Performance, ktorá priniesla 445 kW (605 koní) a 750 Nm. Zrýchlenie ešte kleslo o dve desatiny sekundy a maximálka s paketom Dynamic Plus mohla byť až 305 km/h. Okrem zrýchlenia sa podarilo zraziť aj papierovú spotrebu, keďže RS6 dokázala deaktivovať štyri valce. Do série sa dostalo vzduchové pruženie a za príplatok ste mali napríklad i ťažné zariadenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Je ťažké napísať, ktorá staršia generácia RS6 je najlepšia. Všetky majú niečo do seba. Tá prvá bude navždy spojená s premiérou loga RS6, druhá je jedinečná motorom z Lamborghini a tretia dynamikou, ktorá sa nestratí ani v dnešných časoch. Ceny prvých dvoch generácií však už postupne rastú, takže ak plánujete nákup, mali by ste sa poponáhľať.

Zdroj: Audi