Zatiaľ čo u nás je (neodvrátiteľnou) hudbou budúcnosti, benzín s označením E15 už dnes natankujete vo väčšine štátov USA na tisíckach čerpačiek. Doposiaľ to však nebolo možné v letných mesiacoch, keďže benzíny E15 mali zhoršovať smog v mestách. Výskum pri tejto téme však nie je jednotný. Vedci najnovšie neboli schopní takúto súvislosť priamo preukázať, uvádza agentúra Reuters.

Americká Agentúra na ochranu životného prostredia prišla s návrhom pravidla, ktoré by malo od budúceho roka umožniť celoročný predaj benzínu s vyšším obsahu etanolu, a to vo vybraných stredozápadných štátoch krajiny. Média rozhodnutie komentujú ako výhru pre farmárov. Takúto zmenu totiž pôvodne navrhli politici práve zo štátov USA so silným poľnohospodárstvom.

Zároveň má novinka pomôcť motoristom ušetriť na palivách, keďže benzín E15 sa predáva lacnejšie ako E10. Americké ceny palív sa samozrejme nedajú porovnávať s tými európskymi, no pre zaujímavosť: v priemere môžu americkí motoristi tankovaním E15 ušetriť 0,16 dolára (0,15 eura) na galón. Jeden galón pritom predstavuje 3,785 litra. V prepočte by tak išlo o necelé 4 eurocenty na liter.

Kritici celoročného predaja E15 v USA hovoria o obavách z toho, že nárast predaja benzínov s vyšším obsahom biozložky by mohol viesť k problémom s distribúciou. V čase letnej dovolenkovej sezóny totiž rastie aj dopyt po palivách. Silní hráči priemyslu zdôrazňujú, že by uprednostnili celonárodný jednotný prístup naprieč celými Spojenými štátmi, píše Reuters.

Staršie autá majú smolu

Čo sa týka benzínu E15 v našich reáliách, slovenská vláda pred rokom schválila ešte vyšší podiel biozložky v benzíne. Slovenskí motoristi sa tak s istotou musia pripraviť na používanie benzínu, v ktorom narastie podiel povinnej biozložky z terajších 8,2 % minimálne na 11,4 % jeho energetickej hodnoty. Stať sa tak musí najneskôr do roku 2030.

Nové spaľovacie motory si so zmenou poradia, no staršie budú mať smolu. Napríklad v Spojených štátoch zvyknú komunikovať všeobecné pravidlo, podľa ktorého sa môže benzín E15 používať v autách s rokom výroby od 2001.

Zopakuje sa tak pravdepodobne podobná situácia ako pri príchode benzínov E10 na náš trh. Štátne inštitúcie, pestovatelia repky olejnej, aj samotné rafinérie tento krok obhajovali, no samotní motoristi už tak nadšení neboli.

Zdroj: Reuters