Ešte relatívne nedávno aj v automobilovom biznise platilo, že dopyt určoval ponuku. Automobilky skrátka vyrábali to, čo ľudia chceli a vývoj smeroval viac k zdokonaľovaniu už vyvinutých modelov, než k experimentovaniu s novinkami, o ktoré nebol na trhu reálny záujem. Zhoršujúca sa situácia okolo kondície životného prostredia však pohľad na veci zmenila a okrem prítomnosti občas až nezmyselného a technicky nelogického tlaku „zelených“ aktivistov, zmenila aj legislatívu súvisiacu s novými vozidlami. Kľúčovým slovíčkom súčasnosti a poslom krajších zajtrajškov sa ako mávnutím čarovného prútika stal elektromobil, ktorý sa až nápadne rýchlo pretransformoval do najviac legislatívne podporovaného spôsobu mobility budúcnosti. Tento jav je momentálne najsilnejší v Európe (v Ázii vedie Čína), ktorá prostredníctvom Európskej komisie vybudovala systém „zelenej“ legislatívy zvýhodňujúcej elektromobilitu pred čímkoľvek ostatným. Tomuto faktu sa samozrejme museli prispôsobiť aj automobilky a tak začali s rýchlym vývojom elektrických a elektrifikovaných modelov, o ktoré však v skutočnosti nie je z viacerých objektívnych dôvodov záujem a ich predaj musí byť podporovaný verejnými dotáciami z peňazí nás všetkých. O to zaujímavejší je globálny pohľad na jednotlivé automobilky a ich prípravu na dobu elektrickú. Existujú však aj výnimky, ktoré sa zatiaľ s výrobou elektrických áut nejdú pretrhnúť. Jednou z nich je aj ruský AvtoVAZ.

Elektromobily? A komu ich predáme?

Za hranicami Európy sa na masívny nástup elektromobility často pozerajú triezvejším pohľadom a platí to aj pre Rusko. To je však tak špecifickým regiónom, že sa rozhodnutiu miestnej automobilky ani nemôžeme čudovať. Ako totiž nedávno prezradil Alexey Likhachev zodpovedný v AvtoVAZ za vývoj modelov v segmente B/C, samostatný vývoj novej elektrickej platformy fabrika momentálne vôbec nerieši. A má na to viac dôvodov. Predovšetkým je to benevolentnejšia miestna legislatíva, AvtoVAz si však uvedomuje, že aj pre tento región sa v budúcnosti sprísni a tak musí byť automobilka pripravená. Likhachev však priznal, že ak bude treba, všetky potrebné technológie majú v aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi už teraz k dispozícii. S trochou nadhľadu by sa tak dalo povedať, že už dnes by mohli postaviť Nissan Leaf s karosériou Lady Vesta EV. Otázkou však zostáva, kto by ich elektrické autá kúpil? Okrem legislatívy totiž v Rusku chýba aj infraštruktúra, takže dopyt po „ľudových“ elektrických autách je zatiaľ prakticky nulový. „Ak to budeme naozaj potrebovať, najracionálnejším spôsobom bude požiadať o potrebné technológie našich partnerov z Renault-Nissan-Mitsubishi,“ hovorí Likhachev. „Ak príde čas a budeme potrebovať elektrickú Ladu, rozhodne budeme mať čo ponúknuť,“ pokračuje. Zároveň sa vyjadril, že podobná situácia je aj v oblasti autonómnych áut. Technológie sú, ale ich testovaniu v reálnej premávke a aplikácii do praxe zatiaľ bráni nedostatočná miestna legislatíva.

Zdroj: TASS, Lada online