Masívny nástup elektromobility a jej legislatívne uprednostňovanie pred autami s konvenčnými motormi so sebou prináša aj obrovský nárast dopytu po nerastných surovinách. Ich ťažba je nielen náročná, ale často aj ekologicky otázna, no čo je ešte dôležitejšie, ich ložiská sú obmedzené a podľa odbornej analýzy Benchmark Minerals Intelligence len dopyt po lítiu vytvorí do roku 2040 ročný deficit až 1,8 megaton. Ako zdôraznil šéf výskumu Toyoty, Gill Pratt, na svetovom ekonomickom fóre v Davose, je preto veľmi dôležité nerastnými surovinami šetriť. V súvislosti s tým upozornil, že prílišná orientácia na batériové elektromobily môže našu snahu o dekarbonizáciu dopravy skôr spomaliť a môže viesť k skoršiemu vyčerpaniu zásob lítia (prípadne k jeho neprimeranému zdraženiu).

Hybrid je celoplošne zmysluplnejší

„Celosvetový vozový park musíme elektrifikovať, nemalo by sa to však diať len jedným spôsobom. Výsledný mix musí bezpodmienečne viesť k zníženiu emisií a zároveň trvalo udržateľnej spotrebe lítia,“ povedal pred pár dňami v Davose šéf výskumu spoločnosti Toyota Motor, Gill Pratt. Dodal, že je dôležité zamerať sa na koncentráciu CO2 v atmosfére globálne. Oxid uhličitý totiž zostáva v atmosfére veľmi dlho a musíme zabezpečiť, aby sa ho z automobilov dostávalo do ovzdušia čo najmenej. „Nie je dôležité, koľko ho do atmosféry vypustíme za jeden rok, ale k ako vysokej koncentrácii CO2 v atmosfére dospejeme v priebehu času,“ naznačil Pratt. Svoje tvrdenie dokreslil tromi príkladmi, ako naložiť s akumulátormi s celkovou kapacitou 100 kWh určenými pre vozový park so 100 autami. V prvom prípade uvažoval, že celú kapacitu využije pre jeden elektromobil a zvyšných 99 áut zostane s konvenčným pohonom. V druhom prípade rozdelil 100 kWh medzi 6 plug in hybridov a zvyšných 94 áut zostalo konvenčných a v treťom prípade vytvoril 90 imaginárnych hybridov s baterkami s kapacitou 1,1 kWh a zvyšných 10 áut tvorili klasické autá. Výsledok? Kým v prvom prípade sa emisie celého vozového parku znížili celkovo o 1 %, v prípade plug in hybridov to bolo 2,4 % a pri využití lítia 90 hybridmi sa emisie vozového parku 100 áut znížili až o 18 %. Podľa Gilla Pratta je veľmi dôležité použiť vzácne suroviny na elektrifikáciu čo najväčšieho počtu áut a neriešiť jeho míňanie výlučne na menší počet plnohodnotných elektromobilov.

zdroj: Toyota, AutomotiveWorld